شناسهٔ خبر: 57096 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب تازه‌ای از هانا آرنت در بازار نشر ایران/ از دروغگویی در سیاست تا نافرمانی مدنی

هانا آرنت، فیلسوف بزرگ قرن بیستم در این کتاب که در دهه هفتاد میلادی نوشته شده است به عملکرد آمریکا در جنگ ویتنام می‌پردازد.

کتاب تازه‌ای از هانا آرنت در بازار نشر ایران/ از دروغگویی در سیاست تا نافرمانی مدنی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا، نشر گام نو کتاب «بحران‌های جمهوریت» نوشته هانا آرنت را با ترجمه امین عسکری‌زاده و فلورا عسکری‌زاده به بازار نشر فرستاد.

هانا آرنت، فیلسوف بزرگ قرن بیستم در این کتاب که در دهه هفتاد میلادی نوشته شده است به عملکرد آمریکا در جنگ ویتنام می‌پردازد. او کتاب خود را با جمله‌ای از وزیر دفاع آمریکا در سال ۱۹۶۸ آغاز می‌کند: «تصویر بزرگترین ابرقدرت جهان که در هفته هزاران غیر نظامی را می‌کشد و مجروح می‌کند، صرفا برای این که ملتی ضعیف را در هم بکوبد و مجبور به تسلیم‌شان کند تصویر زیبایی نیست. به‌ویژه وقتی همه اینها را برای موضوعی انجام می‌دهد که صحت آن هنوز محل مناقشه است.»

در این کتاب ۲۵۲ صفحه‌ای که چهار فصل و هجده ضمیمه دارد آرنت به موضوعاتی نظیر دروغگویی در سیاست (بر مبنای مرور اسناد پنتاگون)، نافرمانی مدنی، خشونت و انقلاب پرداخته است.

در فصل اول کتاب که بر مرور اسناد پنتاگون متمرکز است آرنت رویکردهای پروگماتیستی در علوم انسانی را مورد نقد قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه تقلیل مسائل به اعداد و ماتریس‌ها بشر را به خطا می‌برد.



آرنت همچنین در فصل دوم بحث «نافرمانی مدنی» و «حق بر تشکیل انجمن» را مطرح می‌کند و این که نافرمانی مدنی چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و در کجا می‌توان گفت نافرمانی مدنی رخ داده است!؟ آرنت در این فصل حق بر نافرمانی مدنی و تثبیت آن در نهادهای سیاسی را مطرح می‌کند. حقی که به واسطه آن امکان جبران قصور دادگاه در بررسی اعمال دستگاه اجرایی، رقم می‌خورد. 
 
کتاب «بحران‌های جمهوریت» نوشته هانا آرنت را نشر گام نو در ۵۵۰ نسخه و با قیمت ۲۴۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

نظر شما