شناسهٔ خبر: 57106 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نرخ ۱۹ درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال ۹۶

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشورگفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال ۱۳۹۶ ، نوزده درصد بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۱۱۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در تشریح دستور این جلسه گفت: نخستین دستور این جلسه، ارائه گزارش رصد و پایش پیشرفت‌های علمی برخی کشورهای منطقه بود.

وی افزود: هدف از این کار، ارائه اطلاعات به روز از فعالیت‌های علمی کشورهای رقیب در منطقه به سیاستگذاران و دست اندرکاران علم و فناوری کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دستور بعدی جلسه ۱۱۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، ارائه بخش دوم گزارش وضعیت آماری وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بود که توسط نماینده مرکز آمار ایران ارائه شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با توجه به نگرانی‌های پیش آمده در این زمینه؛ اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بر روی این موضوع تمرکز کرده‌اند و گزارش‌های متعدد در این زمینه با استفاده از سایر داده‌ها راستی آزمایی می‌شود.

وی افزود: به همین منظور چند دستگاه موظف شده‌اند تا آمار خود را در این زمینه ارائه کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نکته مهم دیگری که در این زمینه مورد توجه ستاد است، اشتغال فارغ التحصیلان در رشته تخصصی خودشان است.

کبگانیان گفت: در گزارش ارائه شده توسط مرکز آمار ایران اشاره شد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال ۱۳۹۶ نوزده درصد بوده است.

وی افزود: البته ما حدس می‌زنیم رقم واقعی بییشتر از این است، چون کارشناسان مرکز آمار ایران، اشتغال حتی برای یک ساعت در هفته را نشانه شاغل بودن فرد می‌دانند که به نظر می‌رسد این معیار دقیق نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه آزاد اسلامی هم در جلسات آینده گزارش خود را ارائه خواهند کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور آخر جلسه امروز که مهمترین دستور نیز بود، موضوع بازنگری در نقشه جامع علمی کشور بود.

وی افزود: در سال ۱۳۸۹ نقشه جامع علمی کشور تصویب و ابلاغ شد که این سند در آن زمان با توجه اطلاعات آن روز تدوین شده بود و مولفه‌هایی مانند رقبای علمی، آینده نگاری علم و فناوری، امروز تغییر کرده است و این موضوع نیز در خود متن نقشه جامع علمی کشور مورد اشاره قرارگرفته است.

کبگانیان ادامه داد: البته این کار از چند سال پیش در خود ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آغاز شده بود و امسال نیز رهبر معظم انقلاب نیز این موضوع را مورد تاکید قرار دادند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: مقام معظم رهبری بارها هم از خود نقشه جامع علمی کشور و هم از نحوه اجرای آن ابراز رضایت فرموده‌اند و این نکته مایه خرسندی ماست.

وی افزود: گزارش نحوه تکمیل شاخص‌ها و به روز رسانی آن‌ها در جلسه امروز ارائه شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: برای تدوین سند چند نگاه با رویکردهای متفاوت مد نظر بوده و امروز هم اعضاء با توجه به تحریم‌های دشمنان، مقاوم سازی اقتصاد کشور از طریق دانش‌بنیان کردن آن را مورد تاکید قرار دادند.

کبگانیان گفت: در نظر گرفتن بودجه مناسب برای اجرای نقشه جامع علمی کشور و نظارت دستگاه‌های ناظر بر روند اجرای نقشه جامع علمی کشور هم مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: حتما همه نخبگان علمی و اقتصادی و صنعتی کشور در این به روزرسانی به ما کمک خواهند کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آسیب اصلی در این زمینه اقتصاد علم و فناوری است.

نظر شما