شناسهٔ خبر: 57122 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استقبال از تصویرگر ایرانی در نمایشگاه شانگهای/ رونمایی و نقد «پرنده آتشین» در چین

آثار حسن عامه کن، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای (CCBF) مورد استقبال قرار گرفت و کتاب «پرنده آتشین» با تصویرگری این تصویرگر ایرانی، رونمایی و نقد و بررسی شد.

​استقبال از تصویرگر ایرانی در نمایشگاه شانگهای/ رونمایی و نقد «پرنده آتشین» در چین

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای (CCBF)  از ۱۸ تا ۲۰ آبان در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شانگهای برگزار شده است و حدود ۳۰۰ نفر از ناشران، تصویرگران، طراحان، نویسندگان، آژانس‌های ادبی، مترجمان، توزیع کنندگان، آموزگاران و دوستداران کتاب کودک در این نمایشگاه شرکت دارند. آثار حسن عامه کن که تاکنون ۲۷ عنوان کتاب با تصویرگری او در کشورهایی نظیر فرانسه، انگلستان، اسپانیا، ترکیه، پرتغال، ژاپن، کره و ... منتشر شده ‌است، به همراه آثار رضا دالوند به این دوره نمایشگاه تصویرگری شانگهای راه پیدا کرده است.

رونمایی و نقد «پرنده آتشین» در چین 
کتاب «پرنده آتشین» که تصویرگری آن را حسن عامه کن انجام داده و در کشور چین منتشر شده، در این نمایشگاه رونمایی و مورد نقد و بررسی قرار گرفت که با استقبال بسیاری از مراجعه کنندگان روبه‌رو شد و کتاب، با امضای حسن عامه‌کن و نویسنده کتاب در اختیار آن‌ها قرار گرفت. 

 

صف امضای کتاب «پرنده آتشین» در نمایشگاه شانگهای


همچنین کتاب «بلبل» که یک داستان کلاسیک چینی است و با تصویرگری او توسط گروه انتشارات جی لین منتشر شده نیز در این نمایشگاه رونمایی می‌شود. به گفته عامه‌کن کتاب «بلبل» که در جشنواره گلوبال به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرد، داستان معروف چینی را بیان می‌کند که روزی پادشاه ژاپن کتابی را به پادشاه چین هدیه می‌دهد. در آن کتاب توضیحاتی درباره پرنده‌ای داده شده که صدای بسیار قشنگی دارد، پرنده‌ای که پادشاه چین تا به حال ندیده است. به همین دلیل دستور می‌دهد این پرنده را برایش پیدا کنند و به قصر بیاورند. در ادامه ماجراهای جالبی رخ می‌دهد. این داستان بعد معنوی بسیار خوبی دارد و برای مخاطب کودک بسیار جذاب است.

عامه‌کن، همچنین در مراسمی که  (21 مهرماه 1396) در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد، برای تصویرگری کتاب «کشتی نوح» نوشته اریک رولند که ناشر اسپانیایی Eldobobo آن را چاپ کرده بود، به عنوان سه نفر برگزیده جایزه جهانی تصویرگری گلوبال «GLOBAL ILLUSTRATION AWARD» انتخاب شد.
 

 
 

بازدید رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک از غرفه ایران در نمایشگاه شانگهای
نادر قدیانی، رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و مدیر انتشارات قدیانی نیز صبح امروز (شنبه 19 آبان ماه) ضمن بازدید از غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی شانگهای از حسن عامه‌کن تقدیر کرد.

نمایشگاه شانگهای تخصصی‌تر از نمایشگاه پکن است
رضا نوعی، دراین باره به ایبنا گفت: نمایشگاه شانگهای برخلاف نمایشگاه پکن تخصصی‌تر است و تعاملشان با بلونیا آینده خوبی را برایشان رقم می‌زند و اگر تصویرگر و نویسنده‌ای بتواند در نشر این کشور نفوذ کند و بدرخشد می‌تواند امتیازات فراوانی کسب کند.

مدیر بخش خارجی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، افزود: این نمایشگاه قبل از آن در حوزه تصویرگری فعالیت داشته که از دو سال قبل فضای نمایشگاهی نیز به آن افزوده شده است و امسال موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به دعوت این نمایشگاه برای نخستین بار شرکت داشته و غرفه رایگانی در اختیار این موسسه قرار گرفته است.

 


برگزاری کارگاه تصویرگری در چین با حضور حسن عامه کن
در این نمایشگاه علاوه بر نمایش کتاب، فعالیت‌های متنوع دیگری مانند مسابقه تصویرگران جوان فرفره‌ طلایی، جایزه ادبی کتاب کودک چن بوچوئی، جشنواره‌ نویسندگان کتاب کودک، برنامه‌ بازدید ناشران بین‌المللی از شانگهای و برگزاری تعداد زیادی سمینار و رویدادهای مرتبط با ترویج کتابخوانی نیز انجام می‌شود و در این دوره به نمایشگاه چند سالن جنبی ازجمله سالن‌های جنبی ناشران آسیا-اقیانوسیه، جایزه‌ بولونیا، و جایزه‌ استرگا اضافه شده و محلی  برای تصویرگران مهیا شده تا در آن به برگزاری کارگاه‌های تصویرگری بپردارند و آثار خود را به نمایش بگذارند. براین اساس صبح شنبه (19 آبان) ورکشاپی با حضور حسن عامه کن در این نمایشگاه برگزار شد.
 
حسن‌عامه‌کن، نقاش و تصویرساز کتاب‌های کودک و نوجوان است که آثاری مانند «مرد پیر و خرس»، «داستان‌های مولوی»، «خرسی که هنوز عسل نخورده»، «جعبه مقوایی» و «مهمان ناخوانده» را در کارنامه‌اش دارد. آثار او در حوزه تصویرگری تا به حال جوایز مختلفی مانند برنده جشنواره تصویرسازی داستان‌های قرآنی، سال ۲۰۰۴، برنده جایزه اول تصویرسازی کتاب کودک تهران، سال ۲۰۰۴ و جایزه دوم، سال ۲۰۰۵ (حوزه هنری تهران)، برنده جایزه اول تصویرسازی مجلات کودکان (مجله رشد) سال ۲۰۰۵، برنده مقام اول تصویرسازی در بخش نوجوان، ششمین دوسالانه تصویرسازی تهران سال ۲۰۱۴، برنده IBBY تهران با موضوع داستان های اندرسون، سال ۲۰۰۵، برنده مقام دوم برای تصویرسازی مجلات کودکان ایران، سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، برنده مسابقه تصویرسازی بین المللی کتاب کودک ژاپن، کنکور نوما ، سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، برنده مسابقه بین‌المللی کارتون (Taejon) کره جنوبی ، سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲، برنده جایزه سبز از گروه Nam کره جنوبی و برنده مسابقه تصویرسازی بین‌المللی کتاب کودک هندوستان، جایزه  Chitrakalaسال ۲۰۰۵ را از آن او کرده است.

نظر شما