شناسهٔ خبر: 57165 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طباطبایی یک فیلسوف مدنی است/ توجه علامه به مسائل سیاسی و اجتماعی

علیرضا صدرا گفت: بزرگترین برجستگی علامه این است که فیلسوف و متکلم محض نیست بلکه نگاه سیاسی و اجتماعی به مسائل دارد از این رو یک فیلسوف مدنی شناخته می‌ شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست علمی «حکمت و سیاست در اندیشه علامه طباطبایی(ره)» با سخنرانی احمد واعظی، نجف لک زایی، علیرضا صدرا و مرتضی یوسفی راد از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

علیرضا صدرا طی سخنانی با اشاره به اهمیت و فلسفه این نشست علمی، و با اشاره به نسبت فلسفه محض با فلسفه سیاسی در اندیشه علامه طباطبایی(ره) اظهار داشت: بزرگترین برجستگی علامه این است که فیلسوف و متکلم محض نیست بلکه نگاه سیاسی و اجتماعی به مسائل دارد از این رو یک فیلسوف مدنی شناخته می‌ شود.

وی ادامه داد: هر نظریه و بنایی هرچه بنیادی تر و جامع تر و نظام مند تر باشد فرا زمانی تر می‌ شود و به همان میزان که کامل است کارآمد است مثل اتومبیلی که هرچه موتور قوی تر داشته باشد کارآمدی بیشتری دارد که نظریات علامه طباطبایی(ره) از این سنخ است.

حجت الاسلام واعظی نیز با اشاره به موضوع بحث خود مبنی بر ادراکات سیاسی و اعتباری در اندیشه علامه طباطبایی(ره) یادآور شد: ایشان در یک دوران شصت هفتاد ساله واقعا فعالیت های بابرکتی انجام دادند و تفسیر المیزان ایشان قطعا فخر شیعه و از بزرگ ترین افتخارات حوزه های علمیه است.

وی افزود: در مورد ادراکات اعتباری کاربست در حوزه فلسفه سیاسی که باید بررسی کنیم چه بازتابی در مسائل حوزه فلسفه سیاسی دارد، از این رو باید گفت این نظریه اصل ادراکات ابداع ایشان نیست و تباری در علم اصول دارد و به ویژه استاد ایشان محقق اصفهانی آن را مطرح کرده اند ولی علامه طباطبایی(ره) این بحث را تجدید و احیاء و بسط داده است.

در ادامه حجت الاسلام نجف لک زایی بیان داشت: موضوع بحث بنده امنیت در فلسفه سیاسی علامه طباطبایی(ره) است چون می دانیم علم سیاست از دولت بحث می کند و فلسفه و کارویژه دولت بحث تأمین امنیت است.

وی افزود: امنیت چیزی است که غیر از دولت نهاد دیگری متصدی آن نیست، وقتی از امنیت صحبت می کنیم مهم ترین رکن در سیاست و دولت است و امنیت امری گرانبار از ارزش های هرجامعه ای است که این واژه در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی(ره) به ویژه در مسائل حکمی ایشان و در تفسیرالمیزان نکات بسیار مهمی را به دست می دهد که در دانش های دیگر هم قابل استفاده است.

در ادامه این نشست تعدادی از حاضران به بیان پرسش ها و سؤالات خود پرداختند.

در پایان این نشست علمی بیانیه مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت سالروز ارتحال علامه سید محمد حسین طباطبایی، قرائت شد.

نظر شما