شناسهٔ خبر: 57185 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آئین رونمایی کتاب «نه‌گانه ایرانی» برگزار می‌شود

آئین رونمایی از کتاب «نه گانه ایرانی» نوشته لاله بختیار در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

آئین رونمایی کتاب «نه‌گانه ایرانی» برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بیشتر از یک دهه است که در جامعه ایران دانشی در تیپ شناسی و شناخت شخصیت انسان‌ها با عنوان «انیگرام» و مصطلح به «اناگرام» گسترش پیدا کرده است که در جامعه غربی و به ویژه آمریکا بیش از چهار دهه موجب شگفتی وتحولات عظیمی در حوزه روانشناسی و علوم انسانی شده است.
 

اساتید و محققین این دانش می‌گویند که اناگرام در واقع معرف کهن الگوی نه تیپ شخصیتی است که زادگاه آن در شرق و صورت کاملتر آن در جامعه اخلاق و عرفان اسلامی بوده است.

این دانش پس از انتقال به آمریکا مبانی آن با آیین مسیحی و پس از آن توسط نارانجو دوست روانشناسانی همچون فریتز پرلز  گشتالت درمانگر به صورت امروزی در دانش روانشناسی و مشاوره در آمده است.

لاله بختیار فیلسوف و روانشناس ایرانی آمریکایی می‌گوید که در زمان رساله دکتری با اناگرام آشنا شده و او که دانشجوی دکتر  حسین نصر بوده توانست به جستجوی ریشه های آن در نزد حکمای اسلامی و به ویژه ایرانی باشد. کتاب «نه گانه ایرانی» با نام اناگرام صوفی در آمریکا، حاصل بیش از دو دهه تحقیق و تلاش بختیار است.

مهشید رضوی رضوانی مدیر موسسه فرهنگی هنری ماه شید خرد که بر این باور است که توسعه فرهنگ با فرهنگ خرد است، می‌گوید: «به عنوان فردی که به مسائل فرهنگ‌ جامعه‌ام با رویکردی روانشناسی مواجه بودم و البته مشاور، همواره دغدغه فرهنگ کهن ایران و نقش حکمای آن را از دیرباز  داشتم و چون برایم محرز بود که ریشه های اناگرام را می توان جستجو کرد، در نتیجه بدنبال رد پایی از آن بوده و در نهایت آن در نزد دکتر لاله بختیار در آمریکا  یافتم و موفق شده تا این سرمایه فرهنگی و معنوی ایران، این شیوه کهن در آیین تربیت انسان در جامعه مدنی اش، را در قالب به روز شده آن به ایران بازگردانم».

کتاب «نه گانه ایرانی» در بیان و توصیف نماد کهن الگوی ایران اسلامی است که به تالیف لاله بختیار و ترجمه مهشید رضوی رضوانی و بهنام رشیدی است که توسط انتشارات تمدن علمی به تازگی به چاپ رسیده است.

برنامه رونمایی از این کتاب در  خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور سخنرانانمقصود فراستخواه استاد دانشگاه، علی دهباشی سردبیر مجله بخارا و مهشید رضوی رضوانی مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری ماه شید خرد، برگزار می‌شود.

این برنامه روز دوشنبه 28 آبان ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی تالار حافظ، واقع در خیابان نجات الهی نبش ورشو از ساعت 17 و 30 دقیقه برگزار می‌شود.

نظر شما