شناسهٔ خبر: 57205 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اردکانی: من فقط یک دانشجو بودم و با دانشجویی پیر شده‌ام

در بیست‌وپنجمین آیین اختتامیه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی از رضا داوری‌اردکانی به عنوان خادم کتاب با حضور اهالی نشر و فرهنگ تجلیل به عمل آمد اردکانی در این مراسم گفت: من هنوز یک دانشجوی ساده‌ام و با دانشجویی پیر شده‌ام. البته یک انسان معمولی هستم. وظیفه هردانشجویی است که به کتاب‌ها خدمت کند.

اردکانی: من فقط یک دانشجو بودم و با دانشجویی پیر شده‌ام

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  آیین اختتامیه بیست‌و پنجمین دوره کتاب سال دانشجویی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام و معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و حمیدرضا طیبی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی صبح امروز دوشنبه برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم علیزاده ضمن خیرمقدم به میهمانان و برگزیدگان و شایستگان تقدیر در این دوره از جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی برگزاری این جشنواره را راهی استوار در راستای تولید علم دانست و گفت: رویکرد آثار چه در حوزه کمی و کیفی پیشرفت چشمگیری در این سال‌ داشته است. اما چیزی که می‌خواهم به آن اشاره کنم ارزش قائل شدن به قلم نویسندگانی است که مخاطبانشان نسل جوان و آموزشی کشور هستند.
 
در ادامه از رضا داوری‌اردکانی با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از روسای جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
اردکانی در این مراسم خود را دانشجو دانست و گفت: لطفی که در این مراسم به من شد درواقع لطف به کتاب بود. من هنوز یک دانشجوی ساده‌ام و با دانشجویی پیر شده‌ام. البته یک انسان معمولی هستم. وظیفه هردانشجویی است که به کتاب‌ها خدمت کند.
 

 

این چهره ماندگار با تاکید بر اهمیت کتاب و نقد آن در میان اندیشمندان گفت: دانشگاه تهران محل زندگی و محل خدمت من بوده است. من اینجا خودم را خادم کتاب نمی‌دانم شما من را به این عنوان مفتخر کردید خادمان کتاب در کشورم افرادی هستند که بسیار بزرگتر از من و دانش بیشتری هم دارند و من نسبت به آن‌ها قدری ندارم.

 اردکانی گفت: من فقط کتاب را دوست داشتم و هیچ‌گاه نقد آن را رها نکردم. باید بگویم نقد کتاب این روزها چندان رونق ندارد بیش از 60 سالی می‌شود که با کتاب و نقد آن آشنایی دارم و به آن اهمیت ورزیده‌ام اما امروزه شاهد آن هستم که اغلب اندیشمندان اهمیت زیادی به نقد کتاب نمی‌دهند. در غیر این صورت کتاب خواندن وظیفه هر انسانی است استادان در دانشگاه‌ها نه فقط باید کتاب بخوانند بلکه باید کتاب‌ها را نقد کنند.
 
این چهره مورد تجلیل در بیست‌و پنجمین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: من یک معلم و یک دانشجوی ساده هستم اگر در این سال‌ها زنده باشم و اگر بتوانم باز هم کتاب می‌خوانم با اینکه خواندن و نوشتن برایم سخت است.
 
تقوی در ادامه ضمن ارائه گزارش این دوره جشنواره گفت: در کل 631 اثر به دبیرخانه انتشارات جهاد دانشگاهی ارسال شد و رشته پزشکی و دامپزشکی با 25 درصد آثار رتبه دوم را به خود اختصاص دادند و رتبه بعدی آثاری است که در حوزه هنر و معماری با هشت درصد منتشر شدند.
 
وی با اشاره به تفکیک آثار تالیفی و ترجمه گفت: در تفکیک آثار تالیف و ترجمه همان روال گذشته حفظ شده است. 66 درصد آثار تالیفی و 34درصد آثار در حوزه ترجمه مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین به لحاظ تفکیک جنسیتی هم 74درصد دانشجویانی که آثار خود را ارسال کردند آقایان و 26 درصد بانوان بودند. بیشتری آثار را دانشجویان مقاطع دکتری با 57 درصد ارسال کردند و بعد از آن دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد با 26 درصد و در مرحله بعدی دانشجویان دوره کارشناسی 17 درصد آثار ارسالی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
تقوی گفت: یکی دیگر از بخش‌های ویژه که اهمیت زیادی دارد؛ دانشجویان فارسی‌نویس است که ایمن بخش به دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور به تحصیل می‌پردازند و یا دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های ایرانی درس می‌خوانند اختصاص دارد که در این میان از این دانشجویان تجلیل می‌شود.
 
رستمی با اشاره به برگزاری بیست‌وپنجمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی گفت: ما به این جشنواره به عنوان یکی از جشنواره‌های معتبری نگاه می‌کنیم وجه علمی کشور را بازتاب می‌دهد . جشنواره کتاب سال دانشجویی تبدیل به جشواره‌ای شده است که دارای قدمتی قابل اعتمادی است و قطعا باید منتظر آثار و نتایج آن باشیم.
 
وی افزود: همان‌گونه که توصیه پیامبر اکرم(ص) به نگارش و دست به قلم شدن بود، جهاد دانشگاهی به واقع تلاش خود را در این راستا انجام داده است. اتفاقاتی که در طی ترویج کتاب نوشتن و کتابخوانی در مکتب اسلامی رخ داده است باعث شده است صنعت کتاب به صورت چشمگیری در اوج شکوفایی دانش اسلامی رواج یابد.
 
در ادامه این مراسم طیبی درباره وظیفه اصلی جهاددانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی عوامل اصلی پیشرفت را توسعه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی می‌دانیم و تلاش داریم در حوزه‌های مختلف الگوهای مختلفی تشکیل شود. یکی از این الگوها پرداختن به چاپ کتاب است و محققان و دانشگاهیان ما باید نتایج خود را منتشر کنند به همین دلیل بعدها در سازمان جهاددانشگاهی انتشارات آن شکل گرفت.
 
وی در ادامه از دستاوردهای انتشارات جهاددانشگاهی گفت: از دستاوردهای انتشارات جهاد دانشگاهی جشنواره‌ای است که قدمت آن به جایزه کتاب سال می‌رسد. همچنین برگزاری مسابقات ملی پایان‌نامه‌های دانشجویی عملی در جهت افزایش تولید علم است.
 
طیبی گفت: پایان‌نامه‌ها باید در مسیر حل مشکلات کشور باشد. متاسفانه هنوز استراتژی توسعه صنعتی نداریم و به طور طبع تحقیقات ما باید تحقیقات ما باید در آن پیدا شود. در این شرایط با مشخص شدن اولویت‌ها دانشگاه‌ها باید کارفرما باشند و پایان‌نامه‌ها دستاوردهای راهبردی باشند.
 
وی در ادامه درباره مقالات آی اس آی که بیشتر مورد استفاده کشورهای توسعه‌یافته است گفت: ما نباید از علم روز دنیا عقب بمانیم و دانشگاه باید در راه حل مشکلات کشور به کاربگیریم. باید فاصله خود را با کشورهای پیشرو کم کنیم. اگر مقالات پژوهشی رویکرد کاربردی داشته باشند بیش از اینکه مورد توجه مجامکع علمی خارج قرار گیرد می‌تواند در دستگاه‌های اجرایی و بیشترهای صنعتی مورد استفاده واقع شود.

در انتهای این مراسم اسامی برگزیدگان و شایستگان این دوره از جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با حضور نیکنام حسین‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب معرفی شد.
 

نظر شما