شناسهٔ خبر: 57245 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درباره نسخه دستنوشته کیانوری در نقد خاطرات انور خامه‌ای

رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در یادداشت کوتاه به نسخه دستنوشته کیانوری در نقد خاطرات انورخامه‌ای اشاره کرده است.


درباره نسخه دستنوشته کیانوری در نقد خاطرات انور خامه‌ای

فرهنگ امروز/رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران: سال ۱۳۸۳ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر، تعدادی کتاب چاپی به کتابخانه ما اهدا کرد. یک اثر خطی هم که دستنوشته کیانوری دبیرکل حزب توده بود، در میان آن‌ها بود. این دستنوشته، نقدی بود که آقای کیانوری بر خاطرات انورخامه‌ای [تازه درگذشته] درباره تحولات مربوط به حزب توده در میانه دهه بیست تا ملی شدن صنعت نفت نوشته بود.
 
تاریخ یادداشت کیانوری، ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ است، یعنی وقتی که در زندان بوده و معلوم است که اینها را در زندان نوشته است. یادداشت آقای کیانوری که عکس آن‌را هم (پایین) گذاشته‌ام، این است: «ضروری می‌دانم این نکته را یادآوری کنم که برای تهیه این نقد بر مطالب جلد سوم خاطرات آقای انور خامه‌ای به نام از انشعاب تا کودتا در قسمت مربوط به حکومت هژیر و علا و دکتر مصدق، کودتای ۲۸ مرداد و بخش مربوط به افسانه طلا جز در موارد استثنایی که مربوط به خاطرات شخصی خودم است، به‌طور عمده از دو اثر گران‌بهای رفیق گرانقدرم ف. م. جوانشیر یعنی: ۱ ـ کتاب ۲۸ مرداد تاریخ جنبش ملی کردن نفت ایران، ۲ ـ افسانه طلا از انتشارات حزب توده ایران سال ۱۳۵۹ استفاده کرده‌ام. این را هم اضافه کنم که همراه بر نقل اسناد گردآوری شده در این دو اثر، در قسمت بسیار عمده، تحلیل‌هایی انجام شده در ارتباط با این اسناد را عینا و در موارد بسیار نادر با کمی اختصار در این نقد مورد استفاده قرار داده و نقل کرده‌ام. همچنین همان طور که در متن نوشته‌ام همیشه یادآوری کرده‌ام، از کتاب آقای جلال آل‌احمد به نام «در خدمت و خیانت روشنفکران»، به میزان کمی، برای نشان دادن چهره‌های واقعی دکتر مظفر بقایی و خلیل ملکی به‌عنوان خائنین فعال به جنبش ملی کردن نفت ایران، استفاده کرده‌ام.
کیانوری ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۵»  
 

 چنانکه اشاره شد، این کتاب از سوی مرحوم آقای فاکر، وقف کتابخانه تاریخ شد. عبارت ایشان با مهر «واقف محمدرضا فاکر» این است: «برای کتابخانه مرجع تقلید محبوب و موفق حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی مدظله العالی است با امضای ایشان و تاریخ ۱۳/۶/۱۳۸۳»

 طبعا نسخه را به بنده خدا [رسول جعفریان] تحویل دادند که در کتابخانه تاریخ بگذارم. سال‌ها پیش تصویری از این کتاب را به دوستم آقای حقانی سپردم تا در موسسه مطالعات تاریخ معاصر چاپ کنند، اما تاکنون خبری از آن نشده است.

ایبنا

نظر شما