شناسهٔ خبر: 57304 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسندگان فهرست بخش ویژه جایزه جلال از کدام شهرها هستند؟

فهرست بیست نفر بخش «آتیه داستان ایرانی» چند روزی است که مشخص شده است و این مخاطبان ادبیات هستند که نویسنده برتر خود را انتخاب می‌کنند. در این فهرست به معرفی نمایندگان هر استان پرداخته‌ایم.


​نویسندگان فهرست بخش ویژه جایزه جلال از کدام شهرها هستند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جایزه جلال آل‌احمد، امسال انتخاب برگزیدگان بخش ویژه خود را به رای‌گیری عمومی گذاشته است. رای‌گیری برای انتخاب برگزیدگان جوایز ادبی، در دنیا سابقه دارد. مثلا همین امسال، جایزه معروف بوکر به مناسبت ۵۰ سالگی‌اش، انتخاب برگزیده برگزیده‌ها یعنی یکی از ۵۰ نفر را به رای‌گیری اینترنتی گذاشت. بخشی از فرآیند جایزه‌ای که سوئدی‌ها به عنوان نوبل جایگزین راه انداختند هم با رای‌گیری اینترنتی بود. اما در ایران برای نخستین بار است که مخاطبان ادبیات داستانی می‌توانند خودشان برگزیدگان یک جایزه ادبی را انتخاب کنند.

در رای‌گیری اینترنتی بخش ویژه جایزه جلال که به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی و با عنوان «آتیه داستان ایرانی» انجام می‌شود، ۲۰ نویسنده زیر ۴۰ سال معرفی شده‌اند که هر کدام هم اثری با هویت ملی، دینی و انقلابی نوشته‌اند. این فهرست را از دیدگاه‌های مختلفی می‌توان بررسی کرد، ما اینجا به پراکندگی جغرافیایی نویسندگان معرفی شده در فهرست می‌پردازیم. جایی که فهرست تنوع زیادی دارد.

در این فهرست، از شهرهای مختلفی نویسنده هست. از شمال کشور و آذربایجان شروع می‌کنیم. مهدی نورمحمدزاده، نویسنده مجموعه داستان‌هایی مثل «بحران عروسکی»  و «خردل خر است» متولد ۱۳۵۸ تبریز است. نماینده استان گیلان در این فهرست هم محمد طلوعی است که متولد ۱۳۵۸ در رشت است و مجموعه داستان «تربیت‌های پدر» او هم در همین شهر می‌گذرد.

البته گیلانی‌ها یک نماینده دیگر هم در این فهرست دارند. خانم الهام فلاح ساکن بندر انزلی است. البته نویسنده رمان‌هایی مثل ‌«خونمردگی» متولد ۱۳۶۲ در بندر بوشهر است و در ۱۶سالگی به انزلی آمده و بنابراین همزمان جنوب و شمال کشور را نمایندگی می‌کند.

از استان مازندران در این فهرست، مهدی کرد فیروزجایی حضور دارد که متولد ۱۳۵۸ در شهر بابل است و رمان «به هم رسیدن در میانسی» او هم سرشار از ارجاعات به فضاهای بومی و آیین‌های سنتی، مثل قرق‌شکنی، کشتی سنتی مازندرانی‌ها و ... است.

از دیگر نویسندگان بومی‌نویس این فهرست، محمداسماعیل حاجی‌علیان است که متولد سال ۱۳۵۹ در سَنگسَر سمنان است و در رمان «ایوار» از زبان عامیانه و اصطلاحات سنگسری استفاده فراوانی کرده است. این داستان با محوریت حادثه‌های انقلابی در استان سمنان نوشته شده است.

محمدرضا شرفی‌خبوشان، دیگر نویسنده عضو این فهرست همان‌طور که از فامیلی‌اش مشخص است اصلیتی خراسانی دارد. نویسنده رمان «بی‌کتابی» که قبلا جایزه جلال را هم برنده شده، در حال حاضر در شهر ورامین سکونت دارد.

نماینده داستان‌نویسان اصفهانی‌ها در این فهرست، آرش صادق‌بیگی است که متولد ۱۳۶۱ در اصفهان است و در جایزه ادبی اصفهان هم مورد تقدیر قرار گرفته بود. صادق‌بیگی هم قبلا به خاطر مجموعه داستان «بازار خوبان» در جایزه ادبی جلال مورد تقدیر قرار گرفته بود.

یزدی‌ها با دو نویسنده در این فهرست حضور چشمگیری دارند: هم محمدعلی جعفری، نویسنده رمان «خانه مغایرت» متولد ۱۳۶۶ در یزد است و هم هادی حکیمیان متولد ۱۳۵۷ یزد است. داستان‌های حکیمیان مثل «برج قحطی»، «گل انارها را باد می‌برد» یا «باغ خرمالو» فضایی کاملا بومی دارد.

در همسایگی استان یزد، نویسنده‌ای اهل سیرجان در فهرست «آتیه داستان ایرانی» حاضر است. محمدعلی رکنی، نویسنده رمان «سنگی که نیفتاد» متولد ۱۳۶۲ در سیرجان است. حسام‌الدین مطهری، نویسنده رمان «کلت۴۵» متولد ۱۳۶۶ در اراک است و محمد سرشار، نویسنده رمان رمان «رستاخیز عاشقی» هم متولد ۱۳۶۰ در شیراز است.

نماینده همدانی‌ها در این فهرست، سیدمیثم موسویان است که متولد ۱۳۶۲در همدان و ساکن همین شهر است. رمان «میوه‌های رسیده» او، برگزیده سومین جشنواره داستان انقلاب و نامزد دوازدهمین جشنواره شهید حبیب غنی‌پور بود.

داستان‌نویسان مکتب جنوب هم در این فهرست، نماینده‌ای دارند. علی غبیشاوی متولد ۱۳۶۴ اهواز است که رمان «بی‌مترسک» او روایتی بومی از خوزستان را در قالب سرگذشت روستایی خیالی به نام صویله و ماجراهای آن بازگو می‌کند.

البته غبیشاوی طلبه و ساکن قم هم هست تا سهم قمی‌های این فهرست زیادتر بشود. محمد رودگر، سیداحمد بطحایی، ابراهیم اکبری دیزگاه، مهدی کرد فیروزجایی و علی غبیشاوی، قمی‌های این فهرست به حساب می‌آیند.

و بالاخره در این فهرست سه نویسنده متولد تهران داریم: سیدعلی شجاعی، سارا عرفانی و  مصطفی رضایی. مصطفی رضایی که متولد ۱۳۶۹ است، جوان‌ترین نویسنده عضو این فهرست است. او  رمان علمی-تخیلی «زایو» را نوشته که داستانی در ایران ۱۴۲۰ را روایت می‌کند.

برای رای دادن به هر کدام از این نویسندگان می‌توانید با مراجعه به نشانی اینترنتی
javan.adabiatirani.com فهرست بیست نفره را ببیند و ضمن اطلاع از سوابق آنها، رای خود را ثبت کنند. هر نفر، فقط به سه نامزد می‌تواند رای بدهد. این رای‌گیری اینترنتی تا روز ۱۳ آذرماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما