شناسهٔ خبر: 57323 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش سایه‌بازی شاهنامه در فرانسه بر روی پرده می‌رود

یک نمایش‌سایه‌بازی برگرفته از شاهنامه فردوسی در ماه آینده میلادی در موزه ‌که برانلی- ژاک شیراک پاریس بر روی پرده می‌رود.

​نمایش سایه‌بازی شاهنامه در فرانسه بر روی پرده می‌رود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نمایش سیاه‌بازی شاهنامه فردوسی در موزه کی برانلی_ ژاک شیراک پاریس از 8 تا 16 ماه دسامبر بر روی صحنه می‌رود.

تولید و کارگردانی این نمایش را حمید رحمانیان، فیلم‌ساز ایرانی ساکن امریکا بر عهده دارد که در این نمایش حکایت زال و رودابه و داستان عشق ممنوع آن‌ها به روایت سایه‌ها بر روی پرده می‌رود که برداشت مستقیمی از شاهنامه فردوسی است.

پیشنهاد نمایش این اثر حماسی ایرانی از سوی موزه کی برانلی- ژاک شیراک مطرح شده؛ موزه‌ای که سومین شاهکار ژان نوول در قلب پاریس است و به دستور ژاک شیراک ساخته شده است.

حمید  رحمانیان، فیلم‌ساز، کارگردان و گرافیست ایرانی است که در کنار حرفه اصلی خود که فیلم‌سازی است به خلق آثار هنری دیگری می‌پردازد که از جمله آن‌ می‌توان به شاهنامه مصور او که فقط شامل دو بخش حماسی و اساطیری می‌شود و در سال 1392 در امریکا منتشر شد اشاره کرد.

رحمانیان شاهنامه مصور را که حاصل تلاش چهار ساله اوست با همکاری ملیسا هیبارد و با ترجمه احمد صدری به زبان انگلیسی در یک مجموعه 600 صفحه‌ای همراه با بیش از 500 تصویر ارائه کرده است.

 در طی هفته گذشته حمید رحمانیان نمایش پرهای آتش برگرفته از داستان زال و رودابه به روایت سایه‌ها را که مجموعه‌ای شامل خیمه شب‌بازی، هنر و انیمیشن دیجیتال بود در مرکز هنرهای تیان جیائو پکن بر روی پرده برد که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد.

رحمانیان که تاکنون این نمایش را در چندین شهر از جمله نیویورک، سانفرانسیسکو، شیکاگو و تورنتو بر روی پرده برده در مصاحبه‌ای هدف از اجراهای نمایشی شاهنامه در کشورهای مختلف را تغییر نگرش جهان به ویژه غرب درباره ایران و هنر اسلامی مطرح کرد و می‌خواهد که از این طریق درباره قدرت فرهنگ ایرانی چیزی را خلق کند.

نظر شما