شناسهٔ خبر: 57404 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل خوشه های فکری در دانشگاههای برتر/ تغییر وزیر توجیه ندارد

رئیس دانشگاه تهران از تشکیل خوشه های تخصصی و فکری میان ۱۳ دانشگاه برتر کشور خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این خوشه ها در کنار هم قرار گرفتن متخصصین و متفکرین دانشگاهی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمود نیلی احمدآبادی ظهر دیروزدر نشست خبری در دانشگاه تهران گفت: باید تاکنون ۷۰ درصد بودجه به طور کامل به دانشگاه ها اختصاص داده می شد اما در حال حاضر ۴۰ تا ۴۲ درصد مبلغ اختصاص داده شده به حساب دانشگاه ها واریز شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش های دریافت شده بیشترین رشد بودجه در سال آینده مربوط به دانشگاه هاست اما عددی که به این مراکز اختصاص داده شده به دلیل افزایش قیمت ها پاسخگوی نیاز دانشگاه ها نخواهد بود.

احمدآبادی گفت: دانشگاه ها با تخصیص صددرصدی بودجه می توانند هزینه های تربیت نیروی انسانی را پرداخت کنند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اعزام اساتید و دانشجویان به فرصت مطالعاتی خارج از کشور به دلیل افزایش نرخ ارز طی ماه های گذشته محدود شده و امیدواریم با تخفیف صد درصدی بخشی از این مشکلات رفع شود.

وی گفت: همچنین از دولت تقاضا داریم که مابه التفاوت نرخ ارز را به دانشگاه ها پرداخت کنند تا دانشگاه ها بتوانند در زمینه اعزام اساتید و دانشجویان به فرصت مطالعاتی اقدام کنند.

احمدآبادی افزود: اگر در دوران تحصیل دانشجویان؛ فقدان های پشتیبانی وجود داشته باشد به این معنی است که این افراد در آینده توان لازم برای اداره کشور را نخواهند داشت و ضرر این موضوع به کل کشور وارد خواهد شد.

وی از تشکیل خوشه های تخصصی و فکری میان ۱۳ دانشگاه برتر کشور خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این خوشه ها در کنار هم قرار گرفتن متخصصین و متفکرین دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: تاکنون چندین خوشه تخصصی و فکری در زمینه های اقتصاد کلان، پولی و بانکی، سرمایه اجتماعی، حقوق شهروندی شکل گرفته که این خوشه ها می توانند بسیاری از مشکلات کشور را بررسی و برای آنها راهبرد ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها از تمامی تجهیزات آزمایشگاهی برخوردار نیستند و در برخی موارد تجهیزات آنها در حال فرسوده شدن است و انجام فرصت های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه خارجی این بستر را فراهم می کند که هزینه تأمین تجهیزات در دانشگاه ها کاهش یابد و دانشجویان بتوانند به دستگاه های پیشرفته دسترسی داشته باشند.

احمدآبادی تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی با وجود محدودیت های زیاد اما ارز دانشگاه ها محدود نشد و بسیاری از اعضای هیات علمی فعلی در آن زمان توانستند بورس شوند، بنابراین معتقد هستیم که پشتیبانی از دانشگاه ها نباید دچار اخلال شود، چرا که این موضوع در آینده کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

وی افزود: از دولت و مجلس تقاضا داریم که دانشگاه ها را از دیگر دستگاه های اجرایی مستثنی کنند، چرا که معتقدیم بودجه دانشگاه ها مانند کالاهای اساسی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه کارآفرینی، خلاقیت، کار گروهی و تیمی باید به دانشجویان آموزش داده شود، خاطرنشان کرد: در دانشگاه تهران دوره های کهاد برگزار می شود که در این دوره ها دانشجویان می توانند ۱۶ تا ۲۰ واحد از یک برنامه درسی دیگر را اخذ کنند و بر این اساس پس از فارغ التحصیلی چند مهارت در اختیار خواهند داشت.

احمدآبادی در خصوص ۱۶ آذر نیز گفت: تعداد نشست های دانشجویی برای ۱۶ آذر نسبت به گذشته افزایش یافته اما شاهد تغییرات شدیدی در شیوه فعالیت های دانشجویی به دلیل وجود فضای مجازی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت فیزیکی دانشجویان محدودتر شده، چرا که برخی از آنها در حوزه های فرهنگی، هنری و محیط زیست فعالیت می کنند و در حوزه سیاسی نیز به دلیل وجود فضای مجازی، دانشجویان برخی از فعالیت های خود را به شیوه مجازی انجام می دهند.

احمدآبادی تصریح کرد: تغییرات مدیریتی آفت به شمار می رود و یکی از نهادهایی که در این زمینه بسیار ضربه خورده، وزارت علوم بوده، چراکه طی سال های گذشته موضوع تغییر مدیریت و استیضاح وزیر در این وزارتخانه مطرح بوده است.

وی افزود: در دو سال و نیم باقی مانده از دولت تغییر مدیریتی در وزارت علوم مشکل ساز خواهد بود، ضمن اینکه این موضوع توجیهی نیز ندارد.

رئیس دانشگاه تهران گفت: تغییرات مدیریتی آموزش عالی را دچار مشکل خواهد کرد و در فضای پرتلاطم، کسی نمی تواند درس بخواند و پژوهش کند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر تنها دولت خواستار همکاری با دانشگاه ها برای رفع مشکلات کشور نیست، بلکه مجلس نیز در این زمینه تأکید دارد.

احمدآبادی گفت: خواستار این هستیم که در بودجه سال آینده موضوعاتی مانند فاینانس برای تجهیزات دیده شود، چرا که دانشگاه ها مدت هاست نتوانسته اند تجهیزات خریداری کنند.

نظر شما