شناسهٔ خبر: 57416 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایتی نمایشی از «اتاق آبی» سهراب سپهری

«اتاق آبی» نام نمایشنامه‌ای است که در چهاردهمین هفته از دوره جدید جلسات نمایشنامه‌خوانی «عصری با نمایش» روخوانی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نمایشنامه «اتاق آبی» نوشته یونس لطفی و کارگردانی احسان فکاء است که روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ آذر ماه در خانه نمایش «مهرگان» نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

نمایشنامه «اتاق آبی» همان گونه که از نامش برمی‌آید، درباره زندگی سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر است و گروه اجرایی در خلاصه داستان متن خود، بخشی از کتاب را آورده‌اند: «دویدم تا اتاق سر حوضخانه در آن طرف باغ، عموی کوچک را صدا کردم، تفنگ دولول سر پر خود را برداشت و با من تا سر طویله دوید، مارها را دیدیم، عمویم نشانه رفت، عمویم معنی دو مار به هم پیچیده را بلد نبود، نه از اساطیر خبر داشت و نه تاریخ ادیان خوانده بود، در چاردیواری خانه ما لفظ Ahimsa یا معادل آن بر زبان نرفته بود، قوس قزح کودکی من در بیرحمی فضای خانه ما آب می‌شد، عمویم نمی‌دانست که برخورد با ۲ کبرای به هم آمیخته برای هندوی جنوب چه معنی بلندی دارد، تا ببیند خود را کنار می‌کشد، دست‌ها را به هم می‌پیوندد، زانو می‌زند و دعایی می‌خواند. عمویم به این حرف‌ها کاری نداشت، با تفنگ ساچمه‌ای خود نشانه رفت، سر یکی از مارها از تن جدا شد، مار دیگری سوا شد و پا به فرار گذاشت و از در سر طویله به صحرا گریخت. Tiresias با عصای خود ۲ مار به هم خفته را کوفت و خود به زن بدل شد، عمویم نشد ...»
 

«اتاق آبی» که به نثر نگاشته شده است، بخشی از خاطرات کودکی سهراب سپهری است و نیز نظرات این شاعر و نقاش معاصر را درباره هنر در بر می‌گیرد.

نمایشنامه «اتاق آبی» به نویسندگی یونس لطفی و کارگردانی احسان فکاء روخوانی می‌شود و میثم رازفر تنها راوی آن است. همچنین مهدیار پیرزاده در بخش مدیا گروه اجرایی این برنامه را همراهی می‌کند.

این نمایشنامه که مدت زمان روخوانی آن ۴۵ دقیقه است، ساعت ۱۵ روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ آذرماه در خانه نمایش «مهرگان» به نشانی خیابان انقلاب، نرسیده به پل کالج، خیابان خارک، بن بست اول، نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

نظر شما