شناسهٔ خبر: 57431 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «نهضت حدیثی شیخ بهایی» منتشر شد

کتاب «نهضت حدیثی شیخ بهایی» به قلم عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی روانه بازار کتاب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «نهضت حدیثی شیخ بهایی»  اثر جدید حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان با سفارش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی توسط مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.

در بخشی از این کتاب آمده است: محوری ترین درس شیخ بهایی حدیث و مهم ترین کتاب های وی نیز در این زمینه بوده است. در آغاز قرن یازدهم با تألیف چند کتاب درباره فقه الحدیث، توجه عالمان اصفهان را به حدیث و شرح آن برانگیخت و پس از وی، اصفهان تا دو قرن مرکز شرح و تفسیر حدیث بود. شیخ بهایی دوری فقیهان را از متون روایی و توجه بیش از حد آنان را به مسائل اصولی و عبارت های اصولیان دیده و احساس خطر کرده بود.

در ادامه بیان کرده است: بدین منظور بود که در رشته های علوم حدیث ـ فقه الحدیث، رجال الحدیث، درایة الحدیث ـ تألیفات قابل اعتنایی از خود برجای گذاشت. او بسیاری از کتاب های حدیثی را تدریس کرده  و از شاگردانش می خواست  احکام مستفاد از احادیث را استخراج کنند.توجه شیخ بهایی به حدیث موجب شد تا یک نهضت حدیثی در حوزه های علمیه شیعه به وجود آید.

این اثر تحقیقی و مستند، زندگانی، اندیشه و شیوه های تدریس و تحقیق شیخ بهایی به طور مشروح، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. محوری ترین مباحث این کتاب به نهضت وی درباره فقه الحدیث اختصاص دارد که شامل فقه الحدیث، جرال الحدیث و دریاة الحدیث است.

کتاب «نهضت حدیثی شیخ بهایی» به شمارگان ۳۰۰ نسخه و به قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر و در فروشگاه های کتاب بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی عرضه شده است.

نظر شما