شناسهٔ خبر: 57482 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترسیم چشم‌اندازهای روشن برای علوم انسانی در کشور

علیرضا ملایی گفت: کارگروهی درباره ورود علوم انسانی به چالش‌های کشور تشکیل شده و بالغ بر ۱۵۰ موضوع در اختیار استادان کشور قرار گرفته تاچشم‌اندازهای روشنی برای علوم انسانی در کشور ترسیم کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش، صبح دیروز ۱۷ آذرماه با حضور علیرضا ملایی توانی، معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سالن اندیشه این پژوهشگاه برگزار شد.

«علیرضا ملایی توانی» در ابتدا ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: وقتی ما از پژوهش صحبت می‌کنیم به معنای این است که از آن در تمام فرآیندهای اداری، سیاسی و اجرایی و در سیاست‌گذاری‌ها استفاده کنیم. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان بزرگ ترین پژوهشگاه غرب آسیا امروز در میدان‌های مختلف علوم انسانی مجدانه تلاش می‌کند و سهم زیادی در بسط علوم انسانی در ایران و طرح گفتمان‌های تازه در علوم انسانی دارد.

معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: این پژوهشگاه از قابلیت‌های زیادی در برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌ها و ... برخوردار است و یک پورتال جامع علوم انسامی را اداره می‌کند که در آن آخرین پژوهش‌های علوم انسانی را در اختیار همگان قرار می‌دهد که ماهیانه یک و نیم میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند و البته کاملاً رایگان است. این پژوهشگاه به طور متوسط حدود ۱۲۰ عضو هیأت علمی و به همین مقدار کارشناس دارد. ۱۵ پژوهشکده و بالغ بر ۲۰ مجله علمی-پژوهشی در زمینه‌های مختلف دارد که در حوزه علوم انسانی بسیار صاحب نام هستند و براساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در وضعیت سبز و خوب قرار دارند.

وی همچنین عنوان کرد: همچنین مجله‌هایی هم در حوزه علمی-ترویجی فعال هستند و مجموعه‌هایی هم در دست تأسیس هستند. ما متناسب با موضوع‌های روز کشور و گفتمان‌های مهم علوم انسانی، سخنرانی‌ها و نشست‌های متفاوتی را برگزار می‌کنیم و روزانه به طور متوسط دو نشست و سخنرانی در این پژوهشگاه برگزار می‌شود. علاوه بر این انتشارات خوبی در این پژوهشگاه فعالیت می‌کند و به طور متوسط سالانه ۶۰ کتاب در حوزه علوم انسانی منتشر می‌کنیم و گاهی به ۸۰ کتاب هم می‌رسد. همچنین در حوزه ترویج علوم انسانی و ترویجی سازی علم تلاش‌هایی کرده‌ایم، در این زمینه با تأسیس مرکز آموزش‌های آزاد علوم انسانی تلاش کرده‌ایم تا تمام برآیندها را به خوبی پیش ببریم.

علیرضا ملایی توانی سپس اضافه کرد: کارگاه‌های پژوهشگاه در سال ۹۰، ۲۸ مورد بوده و اکنون در سال ۹۷، به بیش از ۸۰ کارگاه رسیده است. ما در ردیف پژوهشگاه‌هایی هستیم که در میان دانشگاه‌هایی که قرار است در تراز بین‌المللی قرار بگیرند، قرار گرفته‌ایم و به همین خاطر همایش‌ها و سمینارهای مختلف بین‌المللی زیادی را برگزار می‌کنیم؛ آخرین آن همایش پانینی بود که با حضور سفرا و مسئولان بلندپایه ایران و هندوستان برگزار شد.

وی اظهار کرد: ما سالانه بالغ بر ۱۰ همایش برگزار می‌کنیم و در راستای توسعه دانش گام برمی‌داریم. پژوهشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی در ۱۰ رشته در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری فعالیت می‌کند و در حال حاضر حدود ۴۰۰ دانشجو دارد و همچنین تلاش مان این است تا دانشجویان بیشتری را جذب کنیم. امسال آخرین سالی است که برنامه نخست راهبردی پژوهشگاه به پایان می‌رسد و امسال هم برنامه دوم تدوین می‌شود و در برنامه دوم تلاش داریم تا نقش بیشتری برای کمک به سیاست‌مداران برای خروج از بحران ایفا کنیم.

علیرضا ملایی توانی با اشاره به رشد مقالات علمی اساتید این پژوهشگاه افزود: تعداد مقالات اساتید ما امروز به ۱.۶ دهم رسیده است و نسبت به گذشته تقریباً دو برابر شده است. پژوهشگاه با توجه به ظرفیت‌های خود نقش مهمی در اجرای طرح‌های کلان ملی هم دارد و تاکنون دو طرح انجام داده و در دست انجام دارد. ساماندهی اجتماعی سواحل مکران و ساماندهی علوم انسانی برای پیشرفت کشور دو طرح کلان ملی است که توسط این پژوهشگاه انجام می‌شود و اهداف مختلفی را هم دنبال می‌کند. 

وی ادامه داد: کارگروهی هم اخیراً درباره ورود علوم انسانی به چالش‌های کشور تشکیل شده و بالغ بر ۱۵۰ موضوع در اختیار تمام استادان کشور قرار گرفته است و هدف این است تا چشم‌اندازهای روشنی برای علوم انسانی در کشور ترسیم کنیم. هفته پژوهش در دانشگاه‌ها و سایر مراکز معمولا یک روز است، اما از پژوهشگاه که صبغه پژوهشی بیشتری دارد توقع بیشتری هم وجود دارد، بنابراین ما در چهار روز این مراسم را برگزار می کنیم.

علیرضا ملایی توانی سپس اظهار کرد: روز شنبه ۲۴ آذر، آقای داوری سخنرانی خواهد کرد و در ادامه همین روز از فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه رونمایی و از دو همکار خانم برای تدوین دو کتاب تقدیر می‌شود. همچنین در ادامه پنل تخصصی درباره کارآمدی‌های علوم انسانی در زمینه تحریم برگزار می‌شود تا راه‌حل‌هایی برای این موضوع ارائه کنیم. در روز دوم یعنی دوشنبه ۲۶ آذر، دکتر محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس و استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره علوم انسانی و راهکارهای آن برای مقابل با فساد سخنرانی می‌کند و در ادامه یک پنل تخصصی در این زمینه با حضور اساتید پژوهشگاه برگزار می‌شود.  همچنین در ادامه همین روز یک پنل دیگری درباره علوم انسانی و محیط زیست برگزار می‌شود.

وی افزود: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانش‌نامه محیط زیست را نوشته و کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است. روز سه‌شنبه ۲۷ آذر گزارش‌هایی از دستاوردهای پژوهشگاه در یک سال گذشته ارائه می‌شود و سرانجام جوایزی به کارشناسان و پژوهشگران برتر اهدا می‌شود. البته در روز پنجشنبه ۲۹ آذر هم شورای بررسی متون برنامه‌هایی برگزار خواهد کرد. این شورا ۱۷گروه تخصصی در حوزه علوم انسانی دارد و درباره کاستی‌ها و توانمندی‌های علوم انسانی گفت‌گوهای مختلفی را شکل می‌دهند. در این روز بخشی از دستاوردهای شورا در یک سال گذشته ارائه می‌شود. امسال از دو پژوهشگر پژوهشگاه به عنوان رتبه برتر و از دو نفر از اساتید هم به عنوان رتبه شایسته تقدیر و قدردانی می‌شود و البته در میان کارشناسان نیز ۳ نفر و از دانشجویان هم ۳ نفر برگزیده شده‌اند که در روز ۲۷ آذر از آن ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

نظر شما