شناسهٔ خبر: 57493 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیشرفت سند آمایش آموزش عالی طی یک سال گذشته

معاون هماهنگی و اجرایی‌سازی ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: اجرایی‌سازی سند آمایش آموزش عالی طی یک سال گذشته بعد از حضور وزیر علوم، روند رو به رشد و خوبی داشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر حمید امیدوار صبح امروز در نشست دستیابی اهداف کلان نظام علم و فناوری در چارچوب نقشه جامع علمی کشور درباره اجرایی شدن سند آمایش آموزش عالی اظهار داشت: وزارت علوم با مساعدتی که دکتر منصور غلامی داشت، در یک سال گذشته به شکل بسیار خوبی در این زمینه پیشرفت داشته و پیشرفت آن قابل قبول بوده است.

وی ادامه داد: از زمان تصویب سند آمایش آموزش عالی و تا زمانی که دکتر غلامی در وزارت علوم حضور پیدا کند، این سند عملاً پیشرفت خاصی نداشته و طی این یک سال روند اجرایی‌سازی آن آغاز شده است.

معاون هماهنگی و اجرایی‌سازی ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی افزود: به طور مثال، ماده ۴ سند آمایش آموزش عالی به طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی پرداخته است. طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی موسسه آموزش عالی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پایه‌ریزی شده که به لحاظ افزایش شاخص‌های مد نظر طی جلساتی که در کمیسیون آمایش ستاد نقشه جامع علمی کشور با مسئولان ذیربط وزارت علوم داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که شاخص‌هایی برای طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی اضافه شده و بعد از تصویب آن در ستاد نقشه جامع علمی کشور برای اجرا شدن، آن را به وزارت علوم ارسال کنیم.

امیدوار تصریح کرد: در ماده ۷ سند آمایش آموزش عالی به نظام مهارتی اشاره شده، در برنامه ششم توسعه نیز نظام مهارتی دیده شده است. وزارت علوم با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها باید نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای را تدوین و به تصویب ستاد نقشه جامع علمی کشور برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نقشه جامع علمی کشور ۱۳ راهبرد کلان و ۲۲۴ اقدام ملی دارد. همچنین در این نقشه، اولویت‌های ملی احصاء و اعلام شده است و در راستای این اولویت‌ها، اسنادی به تصویب رسیده است. با توجه به اینکه کشور، نقشه مشخصی در حوزه علم و فناوری نداشت، با تأکید رهبری در سال ۸۹ این نقشه تدوین و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد و ایجاد ستاد نقشه جامع علمی کشور در فصل ۵ این نقشه دیده شده بود که این ستاد در راستای اجرایی‌سازی نقشه گام برمی‌دارد.

معاون هماهنگی و اجرایی‌سازی ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: شاخص‌هایی که در حوزه پیشرفت علمی کشور در این نقشه احصاء شده، این است که کشور ما در جهان اسلام در حوزه علمی مقام اول را کسب کند که شواهد نشان‌دهنده این موضوع است که ما در این زمینه روند بسیار خوبی را داشتیم و تقریباً به این موقعیت دست یافته‌ایم.

امیدوار خاطرنشان کرد: استقرار جامعه دانش‌بنیان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌های شایسته و نخبه برای احراز مرجعیت علمی در جهان، تعمیق و گسترش آموزش‌های عمومی و تخصصی همراه با تقویت اخلاق و آزاداندیشی و روحیه خلاقیت در آحاد جامعه به ویژه نسل جوان، دستیابی به توسعه علوم و فناوری‌های نوین و نافع متناسب با اولویت‌ها، نیازها و مزیت‌های نسبی کشور، انتشار و به‌کارگیری آنها در نهادهای مختلف آموزشی، صنعتی و خدماتی، افزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی به بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور، از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور است.

وی گفت: ارتقای جایگاه زبان فارسی در بین زبان‌های بین‌المللی علمی و کمک به ارتقای علم و فناوری در جهان اسلام، احیای موقعیت محوری و تاریخی ایران در فرهنگ و تمدن اسلامی و گسترش همکاری در حوزه‌های علوم و فناوری با مراکز علمی و معتبر بین‌المللی، بخش دیگری از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور است که توسط ستاد نقشه جامع علمی کشور پیگیری می‌شود.

نظر شما