شناسهٔ خبر: 57504 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی تطبیقی رمان‌های دفاع مقدس و جنگ جهانی دوم

کتاب «ادبیات جنگ: بررسی تطبیقی رمان‌های دفاع مقدس و جنگ جهانی دوم» ضمن مروری کلی بر موضوع ادبیات جنگ، به بررسی رمان‌های برگزیده و مولفه‌های ادبیات جنگ و تطبیق آن‌ها می‌پردازد.

بررسی تطبیقی رمان‌های دفاع مقدس و جنگ جهانی دوم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «ادبیات جنگ: بررسی تطبیقی رمان‌های دفاع مقدس و جنگ جهانی دوم» در روزهای اخیر از سوی نشر بایا منتشر شده است.
 
سیده نرجس سیدکاشانی؛ نویسنده این کتاب در فصل اول کلیاتی از موضوع ادبیات جنگ را مطرح می‌کند و در فصل دوم به بررسی چهار رمان «سفر به گرای 270 درجه»، «نخل‌های بی‌سر»، «سیمای زنی در میان جمع» و «قربانی» پرداخته و در ادامه چگونگی حضور جنگ در رمان، مولفه‌های رمان و تطبیق این مولفه‌ها را مورد بررسی قرار داده است. وی در فصل سوم نیز برخی از مولفه‌های جنگ همچون اسارت، تجاوز یا دفاع، ترس، حضور زنان و کودکان، خشونت، راوی و نویسنده، زندگی در شرایط جنگی،‌ قهرمان و قهرمان‌پروری، تاثیر فاصله از جنگ بر رمان، نظم و امید به صلح، همچنین شرایط تطبیق آن‌ها را واکاوی کرده است.
 
در بخشی از پیشگفتار کتاب به قلم نویسنده آن می‌خوانیم: «یکی از مهم‌ترین مسائلی که از آغازین روزهای تمدن بشری و شاید حتی پیش از آن وجود داشته، جنگ است. جنگی که در بسیاری مواقع چه به غلط و چه به درستی، تنها راه‌حل رفع مشکلات و منازعات بین ملل و اقوام مختلف بوده است. گاهی کوچک و گاهی بزرگ، در هر بُعدی که بوده، جنگ همواره بر همه افراد درگیر و یا ختی غیر درگیر، تاثیرگذار بوده و این‌گونه است که راه خود را به دنیای ادبیات یافته و به موضوع حاضر در آثار داستانی و غیرداستانی بسیاری از بزرگان ادب و هنر، تبدیل شده است.
 
نخستین چاپ کتاب «ادبیات جنگ: بررسی تطبیقی رمان‌های دفاع مقدس و جنگ جهانی دوم» در 160 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 18 هزار تومان از سوی نشر بایا راهی بازار نشر شده است.
 

نظر شما