شناسهٔ خبر: 57512 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیش‌نویس سند تحول علوم انسانی بررسی شد

پیش‌نویس سند تحول علوم انسانی در جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.

پیش‌نویس سند تحول علوم انسانی بررسی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جلسه ۱۶۰ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
 

در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون پیش‌نویس سند تحول علوم انسانی اختصاص داشت، مباحث مربوط به ارزش‌های بنیادین، چشم‌انداز و اهداف، راهبردها و راهکارها این سند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در فصل مربوط به ارزش‌های بنیادین سند تحول علوم انسانی موارد ذیل مورد توجه قرار گرفته است، اسلامی شدن علوم انسانی، ارزشمندی ذاتی علم و منزلت علم‌آموزی با تأکید بر واقع‌نمایی و کاشفیت علم، همراهی و پیوند میان تولید، توزیع و کاربردی شدن علم، تربیت عالمان حقیقت‌جو، نوآور و متخلق، عدالت محوری در نظام علوم انسانی، آزاداندیشی، تبادل آراء و ایجاد فرصت برای تجلی افکار و چارچوب ارزش‌های اسلامی و تدریجی بودن تحول علوم انسانی.

همچنین در بخش مربوط به چشم‌انداز این سند و در تشریح افق تحول علوم انسانی نیز مواردی مانند زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی، تحقق بخش حیات طیبه در ابعاد فردی و اجتماعی، برخورداری از مکاتب و نهادهای برآمده از ارزش‌های بومی و اسلامی و الهام بخشی در سطح جهان به عنوان جایگزین جدی برای علوم انسانی سکولار مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش مربوط به اهداف سند تحول علوم انسانی هم موارد ذیل مورد اشاره قرار گرفته است: دستیابی به سامانه علوم انسانی کارآمد در دانشگاه‌ها، محوریت علوم انسانی اسلامی به عنوان مبنای الگوی پیشرفت، مرجعیت راهبران فکری علوم انسانی اسلامی، حضور مؤثر در فضای علمی جهانی و باورمندی نخبگان و مردم به جایگاه، ارزشمندی و کارآمدی علوم انسانی.

بعد از ارائه اجمالی محتویات سند تحول علوم انسانی، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: رعایت ادبیات و الزامات تدوین قوانین و مقررات، لزوم هماهنگی میان اسناد راهبردی حوزه علوم انسانی، رعایت ملاحظات و حساسیت‌های موجود در جامعه دانشگاهی، بازخوردگیری و نتیجه سنجی از اقدامات انجام شده، تفکیک میان تحول علوم انسانی و آموزش عالی علوم انسانی، ایجاد توازن میان چهار مؤلفه و لازمه تحول علوم انسانی، عنایت به وضعیت فعلی علوم انسانی و وضعیت مطلوب، ایجاد اجماع در بدنه دانشگاهی کشور برای ورود این قشر به میدان اجرای سند تحول علوم انسانی و تقدم روش‌شناسی بر تحول.

ادامه بررسی سند تحول علوم انسانی به جلسه آینده موکول شد.

نظر شما