شناسهٔ خبر: 57513 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش ۱۴درصدی بودجه ۹۸ آموزش عالی/ مدیریت دانشگاهها مشکل می شود

معاون اداری مالی وزارت علوم اعلام کرد: بودجه آموزش عالی در لایحه بودجه سال ۹۸ فقط ۱۴ درصد رشد داشته این درحالی است که وزارت علوم پیشنهاد افزایش ۹۰ درصدی را داشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد تقی نظر پور با اشاره به وضعیت بودجه آموزش عالی در لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: آن چیزی که درلایحه بودجه سال ۹۸ دیده شده، افزایش حدود ۱۴ درصدی است، در صورتی که پیشنهاد وزارت علوم به سازمان برنامه و بودجه، به تفکیک دانشگاه ها، افزایش ۹۰ درصدی بود. ولی آنچه که در لایحه بودجه سال ۹۸ برای دانشگاه ها منظور شده افزایش  ۱۴ درصدی است.

وی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای دانشگاهها، افزود: با توجه به افزایش هزینه ها، استفاده دانشجویان از سلف سرویس ها، خوابگاه ها، هزینه طبخ و پخت غذای دانشجویان، خدمات دانشجویی و فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی اصلا امکان مدیریت دانشگاه ها برای سال ۹۸ به درستی مسیر نیست.

وی تاکید کرد: این پیشنهاد را ارائه دادیم تا سازمان برنامه و بودجه فکری به حال دانشگاه ها داشته باشد با این رقم و بودجه، دانشگاه های ما سال آینده دچار مشکل می شوند و نمی توانیم این مشکلات را بدرستی مدیریت کنیم.

نظرپور درباره تخصیص بودجه دانشگاه ها در سال جاری نیز گفت: در حال حاضر تخصیص بودجه ۹ ماه سال ۹۷، بین ۶۸ درصدتا ۷۴ درصد متغیر بوده و متوسط حدود ۶۸ درصد است و اکنون متوسط تخصیص ها بین ۶۸ تا ۶۹ درصد می شود که برای  ۳ ماه سوم سال جاری اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: این درحالی است که، در سه ماه سوم، تخصیص ما باید حدود ۷۵ درصد باشد، با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داده بودند، رقمی که اختصاص داده شده، عدد کمی است.

معاون اداری مالی وزارت علوم افزود: مقرر شده بود تخصیص دانشگاه ها ۱۰۰ درصد داده شود. با این روند پایان سه ماه سوم حدود ۷ تا ۸ درصد با کسری مواجه هستیم که احتمال می دهیم این کسری، به آخر سال منجر شده و مشکلاتی را برای دانشگاه ها در سال جاری ایجاد کند.

نظر شما