شناسهٔ خبر: 57522 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» برگزیده شد

کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» نوشته علی باغداردلگشا که از سوی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده در جشنواره ملی حرکت حائز رتبه نخست شد.

کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» برگزیده شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جشنواره ملی حرکت، جشنواره‌ای در سطح ملی است که هر سال ازسوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. یازدهمین دوره آن آذرماه به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد. 

در این مراسم دانشجویان از ۱۶۳ دانشگاه دولتی کشور در حوزه علمی به رقابت با یکدیگر پرداختند. محورهای نشریه دانشجویی، کتاب دانشجویی، مقاله، کرسی آزاد اندیشی و غیره جزو محورهایی رقابتی بود.

در این جشنواره کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» منتشر شده از سوی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در سال ۱۳۹۷، اثر علی باغدار دلگشا، دانشجوی دکتری رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد، حائز رتبه نخست در سطح کشور شده است. این نخستین بار است که در طول ۱۱ دوره برگزاری این جشنواره کتابی با موضوع مسائل اجتماعی زنان حائز رتبه نخست کشوری می‌شود.

موضوع کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» مبارزات زنان برای تحقق حقوق اجتماعی‌شان از خلال طرح مطالبات اجتماعی در دوره قاجار است. این کتاب از دو بخش تشکیل شده است.

بخش نخست مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی نام دارد و بخش دوم به انضمام نامه‌های انتقادی زنان علیه نابرابری‌های اجتماعی می‌پردازد. بخش اول شامل ۷ فصل است و بخش دوم شامل ۲۵ مکتوب زن نگار مندرج در سه روزنامه زن نگار دانش، شکوفه و زبان زنان است.

نویسنده در این کتاب  ۲۲۷ صفحه‌ای، سیر تدریجی تغییرات اجتماعی و مبارزات زنان را ترسیم کرده است، به بررسی مطالبات اجتماعی و موضوع حقوق زنان پرداخته و بر تلاش زنان برای نقد کلیشه‌های جنسیتی و جایگزینی الفاظی چون زن به جای ضعیفه، نسوان و مخدرات تآکید کرده است. همچنین نشان می‌دهد که تحقق برخی مطالبات اجتماعی زنان مانند موضوع حق تحصیل نه هدیه‌ای از طرف جامعه مردسالار دوره قاجار، بلکه حاصل مبارزات ساختارمند خود زنان بوده است.

دلگشا، نویسنده کتاب، این جایزه را به دکتر هما زنجانی‌زاده (استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد) و شهلا لاهیجی (مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان) برای بیش از سه دهه تلاش این دو برای تحقق مطالبات اجتماعی زنان در حوزه علم و فرهنگ   تقدیم کرده است.

نظر شما