شناسهٔ خبر: 57563 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیاستگذاران در مسائل دانشگاه ها دخالت نکنند

وزیر بهداشت گفت: سیاستگذاران در کارهایی که مربوط به دانشگاه ها است، دخالت نکنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی صبح امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده کشور در سران اجلاس سران گفت: سیاستگذاران در کارهایی که مربوط به دانشگاه ها  است، دخالت کنند و بگذارند خود دانشگاهیان تصمیم بگیرند.

وی افزود: این موضوع به صلاح مردم و دانشگاهیان است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: از نظر امنیتی هر کاری می خواهید انجام دهید که براساس قانون باشد اما نباید در امور دانشگاه ها دخالت کرد.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: مجلس، دولت و برخی مراکز دیگر در امور دانشگاه ها دخالت می کنند که این امر به فعالیت دانشگاه ها آسیب می زند.

وی افزود: در یکی از مهمترین دانشگاه های ما در کنار رتبه های برتر کنکور شاهد حضور دانشجویانی با رتبه های پائین تر هستیم و باید اجازه داده شود که اسامی رتبه های قبولی روی سایت قرار گیرد تا شفاف سازی شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: در سال ۲۰۱۱ موقعیت ممتاز تولید علم برای کشور ایجاد شد و پس از آن با اُفتی مواجه بودیم اما در سال ۲۰۱۴ با اقداماتی که صورت گرفت مجددا شرایط ممتاز در این حوزه برای کشور ایجاد شد.

وی تأکید کرد: وضعیت کیفی مقالات ایران نیز رو به افزایش است.

وزیر بهداشت خاطرشان کرد: با فعالیت هایی که در مراکز علمی و تحقیقاتی انجام شد تواستیم ۱۰ سال زودتر از برنامه چشم انداز رتبه اول تولید علم را در منطقه به دست آوریم اما همچنان برای حوزه فناوری راه طولانی را در پیش داریم.

وی خاطرنشان کرد: در این روزها که خبرهای منفی زیادی بازگو می شوند، ارائه اخبار مربوط به علم موجب می شود مردم شاد شوند. اخبار علمی بار روانی اخبار منفی را کاهش می دهد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم در حوزه علوم پزشکی تنها ۸ دانشمند پراستناد در این حوزه وجود داشت که در پایان سال ۲۰۱۶، ۵۵ دانشمند حوزه علوم پزشکی جزو دانشمندان پراستناد جهان به شمار می روند.

وی تأکید کرد: کمتر سیاستمدارانی داشتیم که در عمل به موضوع علم توجه داشته باشند و این نگاه در بودجه های پژوهشی کاملا دیده می شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: واقعا خجالت آور است که ما سه دهم درصد از بودجه کل کشور را به امر پژوهش اختصاص دهیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: این باور کمتر وجود دارد که سیاستمداران در عمل، علم را باور کنند. اگر قرار است انقلاب را صادر کنیم، این انقلاب با عقل، مغز و علم صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: کشور چین نیز آثار خود را با علم به دنیا ثابت کرده است.

نظر شما