شناسهٔ خبر: 57579 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمادگی صندوق نوآوری برای حمایت از پژوهش‌های علوم‌انسانی/ارائه راهکارهایی برای صدور ضمانتنامه

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه برای اعمال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق‌های پژوهش و فناوری مستقر در استان‌ها نیازمند هستیم، گفت: تا کنون از سوی این صندوق حمایت‌های مناسبی از حوزه علوم انسانی صورت نگرفته که دلیل آن عدم شناخت کافی بوده است، ما در این زمینه آماده دریافت پیشنهادات فعالان این عرصه هستیم.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، زیست فناوری، نوآوری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  ایسنا، دکتر علی وحدت در نشست وزارت علوم با رؤسای پارک‌های علم و فناوری و معاونان پژوهش‌وفناوری دانشگاه‌ها با اشاره به برنامه‌های حمایتی این صندوق، افزود: با توجه به جوان بودن صندوق نوآوری و شکوفایی تا کنون این صندوق تلاش داشته تا از شرکت‌های دانش‌ بنیان حمایت کند و یا در زمینه تامین سرمایه در گردش این شرکت‌ها فعال بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در مدیریت جدید صندوق نوآوری و شکوفایی فعال‌تر عمل می‌شود، اظهار کرد:‌ یکی از حوزه‌های مهم برای ما وزارت علوم، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی است و باید به گونه‌ای عمل شود تا ارتباط منطقی با این مراکز و نهادها برقرار شود. به گونه‌ای که خروجی این ارتباط در توسعه اقتصادی و تولید محصولات فناورانه دیده شود.

وحدت با بیان اینکه با برخی از نهادها مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری، ارتباطات ملموسی برقرار شده است، ادامه داد: ما در صدد هستیم تا با همکاری این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر را توسعه دهیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر در استان‌های کشور، خاطرنشان کرد: رویکرد ما در این صندوق استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور است و در این مسیر یکی از چالش‌های ما حمایت از صندوق‌های فناور، خلاق و شرکت‌هایی است که به هر دلیلی نتوانسته‌اند رتبه دانش‌بنیانی خود را کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه این صندوق بر اساس قانون مجاز به حمایت از شرکت‌هایی غیر از شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، ادامه داد: ما در صدد هستیم تا چتر حمایتی این صندوق را گسترش دهیم و محدودیت‌های موجود را با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور رفع کنیم.

وحدت، ایجاد نهادهای واسط دانش‌بنیان مانند شتاب‌دهنده‌ها را از جمله ظرفیت‌های موجود در کشور برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و یادآور شد: ما تلاش داریم تا تصدی‌گری از صندوق برداشته شود و با همکاری سایر نهادها برای حمایت از شرکت‌ها اقدام کنیم.

چالش‌های صدور ضمانتنامه

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، صدور ضمانتنامه‌های بانکی را مستلزم وجود نهادهای اعتبارسنجی در کشور دانست و گفت: جای این نهادها در کشور خالی است، هر چند که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکل انجام شده است.

وی آمادگی این صندوق را برای دریافت پیشنهادات به منظور کاهش فاصله‌ها در خصوص صدور ضمانتنامه اعلام کرد، ولی در عین حال خاطرنشان کرد: پر کردن این فاصله به سادگی صورت نخواهد گرفت.

پاسخ‌های صندوق نوآوری در قبال اعتراضات فرآیندهای درازمدت

وحدت در خصوص اعتراضات ارائه‌شده در زمینه زمانبر بودن فرآیندهای ارزیابی، گفت: عمده خدمات ارائه شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب تسهیلات، اعطای وام، صدور ضمانتنامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی است.

وی با بیان اینکه انجام فرآیندها برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، یادآور شد: در حال حاضر درخواست‌های زیادی به این صندوق برای سرمایه‌گذاری ارائه شده است، ولی از آنجایی که نهادهای دولتی همواره در حال تغییرند و با سختی که در دستگاه‌های نظارتی وجود دارد، امکان سرمایه گذاری در کوتاه مدت از بین می‌رود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، کند بودن فرآیندها را به دلایل لحاظ کردن مسائل محافظه‌کاری دانست و یادآور شد: برای این منظور نهادهای مالی مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری مستقر در استان‌ها می‌توانند این امر را تسهیل کنند.

وی در عین حال از پیش بینی لاین جدیدی برای صدور ضمانتنامه‌های شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت:‌ بر این اساس از اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی در پارک‌های علم و فناوری استفاده می‌شود تا مشکل تضامین شرکت‌های دانش بنیان مرتفع شود.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری نمی‌توانند به عنوان نهادهای مالی عمل کنند، خاطرنشان کرد: ولی نهادهای مالی دانش‌بنیان می‌توانند چالش‌های موجود در حوزه‌های دانش‌بنیان را رفع کنند.

حمایت صندوق از فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه‌ها

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ماهیت فعالیت این صندوق را حمایت از کسب و کارهای نوآور و ماهیت وزارت علوم را حمایت از تحقیق و پژوهش دانست و ادامه داد: بر این اساس ما به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم این دو مقوله را به یکدیگر نزدیک کنیم. به گونه‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی را به کسب و کارهای دانش‌بنیان متصل کنیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس در صدد هستیم تا با همکاری وزارت علوم ریل‌گذاری مناسبی صورت گیرد.

حمایت از تحقیقات حوزه علوم انسانی

وحدت با تاکید بر اهمیت مطالعات علوم انسانی در کشور گفت: از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اقدامات حمایتی مناسبی در حوزه علوم انسانی صورت نگرفته که دلیل آن کافی نبودن شناخت نسبت به این حوزه بوده است. از این رو ما از شما کمک می‌طلبیم تا در سیاست‌گذاری‌های این حوزه به ما کمک کنید.

به گفته وی، این صندوق آمادگی کافی برای حمایت از حوزه علوم انسانی را دارد.

وی همچنین در خصوص اعتراضات اعلام شده در زمینه ارزیابی طرح‌ها در تهران گفت: ما در تلاش هستیم تا در فرآیند ارزیابی، تمرکز را از تهران بگیریم که در این زمینه پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری کمک موثری می‌توانند به ما کنند.

نظر شما