شناسهٔ خبر: 57767 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کوثری: طبقه متوسط نه تنها کتابخوان نیست بلکه فرهنگ‌گریز است

عبدالله کوثری مترجم پیشکسوت در مراسم افتتاح کتابفروشی نشر چشمه در شهر محل سکونتش مشهد، گفت: نگاه به طبقه متوسط امروز جامعه ما نشان می‌دهد که نه تنها کتاب‌خوان نیستند بلکه به تمام معنا فرهنگ‌ گریزند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا در خراسان رضوی، کتابفروشی نشر چشمه در مشهد با نام «دلشدگان» و به شکل کافه‌کتاب در منطقه وکیل‌آباد این شهر افتتاح شد. حسن کیائیان، عبدالله کوثری، سوسن شریعتی و ابراهیم رها از حاضران در این برنامه بودند.

مهدی غفاریان مدیر این کتاب‌فروشی در آیین افتتاح آن گفت: این مجموعه به همت نشر چشمه به مرحله اجرا رسید و مدت سه ماه آماده‌سازی آن و سه ماه هم برای رساندن به مرحله افتتاح زمان صرف کرده‌ایم تا شرایط آماده‌سازی فضاها، تهیه محصولات، کالاها و کتاب‌های گوناگون را در این مجموعه فراهم کنیم.

وی افزود: این مجموعه از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده که بخش اعظم آن را کتاب‌ و بالتبع کتاب‌های نشر چشمه به خود اختصاص داده است. اگرچه سعی کرده‌ایم کتاب‌های ارزشمندی را که در صنعت نشر وجود دارد و توسط ناشران مختلف به چاپ رسیده است، نیز تا حد امکان در تخصص‌های مختلف برای علاقمندان ارائه دهیم.

غفاریان گفت: ما تلاش می‌کنیم به بهانه کتاب با برگزاری برنامه‌های گوناگون، افراد را با مجموعه‌ای فرهنگی و فضاهایی که در حوزه کتاب شکل گرفته، آشنا کرده و آشتی دهیم. برنامه‌های این مجموعه در حوزه‌های گوناگون مانند شعر، ادبیات، کودک، نوجوان و ... اجرا خواهد شد.

سوسن شریعتی مولف و مدرس جامعه‌شناسی هم در این برنامه گفت: مطمئن هستم به دو دلیل به این مراسم دعوت شده‌ام؛ مشهدی بودن و شریعتی بودن! چنین اتفاقاتی را می‌شود به فرصت تبدیل کرد و پلی برای ربط دادن محدودیت‌های موجود به فرصت.

وی افزود: این روزها باید هرگونه دعوت به خروج از خانه را پذیرفت و ایجاد چنین مکان‌هایی را که تقویت عرصه عمومی است، باید غنیمت شمرد. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که دستخوش چندپارگی است و دچار نوعی تنهایی و پراکندگی هستیم بنابراین عرصه‌های عمومی خلوت می‌شود و خلق چنین مکانهایی که ما را در کنار هم قرار می‌دهد و متوجه می‌سازد که همه ما شبیه هم نیستیم.

دختر مرحوم علی شریعتی، ادبیات را از دیگر عومل کنار هم بودن انسان‌ها برشمرد و گفت: در جامعه‌ای که به کلمه بی‌اعتماد شده‌اند، شاید ادبیات بتواند ما را به خود اندیشیدن و بهم اندیشیدن وادارد و در کنار هم قرار دهد

شمع دیگری در مشهد روشن شده است

عبدالله کوثری مترجم پیشکسوت نیز از دیگر مدعوین این مراسم بود که در آیین گشایش کتابفروشی نشر چشمه دلشدگان گفت: چند سال پیش زمانی که کتابفروشی پردیس کتاب در مشهد افتتاح شد، در مطلبی که نوشتم، بیان کردم شمعی در مشهد روشن شد و اکنون نیز با افتتاح این مجموعه جدید باید گفت شمع دیگری در این شهر روشن و فروزان شده است.

این مترجم با بیان اینکه نیمی از زندگی خود را در مسیر کتابفروشی‌ها گذرانده است، افزود: زندگی کسانی که عاشق کتاب هستند، با کتاب آغاز و با کتاب هم ختم می‌شود و این آغاز و انجام بدی نیست و از بسیاری دیگر از آغاز و انجام‌ها بهتر است.

کوثری اضافه کرد: در گذشته کتاب در دسترس همگان نبود، اما در این دوره با وجود سهولت در دسترسی و چاپ کتاب، باز هم ما جماعت بی‌کتابی هستیم و یکی از بلاهای جامعه امروز بی‌توجهی نسبت به کتاب است.

وی گفت: اکثریت جامعه ما، جوان‌ها هستند و بسیار زننده است که با وجود این همه دانشگاه، تیراژ کتاب‌ها نشان دهنده این است که جوانان تمایلی به کتابخوانی ندارند. برخی معتقدند بی‌توجهی به کتاب‌ به این ‌دلیل است که کتابها مورد پسند و سلیقه خوانندگان نیستند در حالی که بازار کتاب ایران در حد خود همه نوع کتاب دارد؛ کتاب‌هایی در حوزه‌های گوناگون رمان، تاریخ، جغرافیا و...، پس مساله اصلی ما کتاب نخواندن است!

مترجم کتاب «ریچارد سوم» گفت: یکی از ویژگی‌های طبقه متوسط در هر جامعه‌ای فرهنگی بودن است و در کشورهای اروپایی این طبقه بورژوا بود که هنر اروپا، فلسفه، نقاشی و ... را زنده نگه داشت و نویسندگان و فیلسوفان خود را تامین کرد که در واقع این بورژوازی متوسط، سازنده فرهنگ غرب بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: نگاه به طبقه متوسط امروز جامعه ما نشان می‌دهد که نه تنها کتاب‌خوان نیستند بلکه به تمام معنا فرهنگ‌ گریزند. در این شرایط راه‌اندازی کتاب‌فروشی‌هایی با زیربنای زیاد نیاز به شجاعت و از خودگذشتگی دارد؛ چرا که در واقع اگر متولیان این کتاب‌فروشی‌ها هر کار دیگری انجام دهند، درآمد بیشتری خواهند داشت.

کوثری ادامه داد: کتاب‌فروشی و فعالیت در این حوزه در این مملکت به آن رونقی که باید، نخواهد رسید و دلیل آن اتفاقا برخلاف باور عموم وجود سانسور نیست! مگر همه کتاب‌ها در این کشور سانسور می‌شود؟ بلکه ما خودمان مشکل داریم. مشهد بیش از این ظرفیت کتابفروشی دارد.

این مترجم پیشکسوت همچنین گفت: مشهد شهر بزرگی است و بیش از این برای کتاب و مراکز فرهنگی ظرفیت دارد. راه‌اندازی بخشی از این مراکز فرهنگی، کار بخش خصوصی نیست که ای کاش می‌بود! و بخش خصوصی شجاعت این را می‌داشت که مراکز بزرگتری را تاسیس می‌کرد اما زمانی که توان لازم را ندارد شهرداری‌ها و دیگر ارگان‌ها باید این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مشهد دارای یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور است، گفت: با وجود اینکه دانشجویان بسیاری در این شهر تحصیل می‌کنند، اما مشهد شهر بی‌نشاطی است و نشاطی که شاید در شیراز وجود دارد، در مشهد نیست. شاید شما که از ابتدا در این شهر زندگی می‌کنید، متوجه این موضوع نباشید اما برای کسانی که از شهرهای دیگر به این شهر آمده‌اند، کاملا شهود است؛ مشهد هم ثروت دارد و هم جوان و بعضی مناطق این شهر بسیار ظرفیت دارد، درست است که عوامل بیرونی‌ای وجود دارد که مردم در آنها دخیل نیستند اما باید بدانیم که بخشی از این بی نشاطی به خود مردم مربوط است. خراسان سرزمین لیاقت‌هاست.

علی میرمیرانی هم که با نام هنری ابراهیم رها در مطبوعات، طنز می‌نویسد، در سخنانی در این مراسم گفت: خوشحالم که در خراسان حضور دارم نه خراسان به معنای جغرافیایی بلکه خراسان به معنی از بلخ تا هرات تا توس تا مرو و خراسان به معنی نوشتاری و کتابت از حکیم توس تا بیهقی تا امروز شفیعی کدکنی، محمود دولت‌آبادی و مهدی اخوان ثالث و ایرج جنتی عطایی که در ظاهر شاید باهم سنخیتی نداشته باشند اما اشتراکشان در واژه و کلام و کتابت است.

وی افزود: خراسان به دلیل همین کسوتی که دارد و به نوعی ما فارسی را از این سرزمین داریم، خیلی بیشتر از این‌ها لیاقت دارد.

بر اساس این گزارش، پس از سخنرانی‌ها و اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی خراسان، کتابفروشی دلشدگان رسماً گشایش یافت و فعالیت خود را آغاز کرد.

نظر شما