شناسهٔ خبر: 57776 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوشتن در دل ایرانشهر، دهمین شماره مجله سیاست‌نامه منتشرشد

سیاستنامه دهمین شماره مجله سیاست‌نامه با طرح جلدی از کارل مارکس منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز؛ شماره جدید سیاست‌نامه با طرح جلدی از کارل مارکس منتشر شد. در شماره دهم این مجله که همراه با ویژه‌نامه‌ای به مناسبت دویستمین سالروز تولد مارکس با مقالاتی از تام باتامور، ارنست نولته، دیوید مک للان و موسی ‌غنی‌نژاد است، با یادداشت کوتاه حامد زارع مدیرمسئول سیاست‌نامه به مناسبت انتشار شماره دهم مجله آغاز می‌شود. زارع با اذعان به این نکته که سیاست‌نامه نشریه‌ای درباره اندیشه آزادی است می‌نویسد: «پرپیدا است که آنچه ما اندیشه آزادی می‌خوانیم، تکیه زده بر دو تکیه‌گاه سترگ ایرانی و اروپایی است. متکای نخست ما در آزادی‌خواهی، اندیشه ایرانشهری به مثابه فرهنگ ملی ایرانی و متکای دوم ما لیبرالیسم به عنوان رویکرد فردگرایانه اروپایی است. اگر رسالت رساله سیاست‌نامه در باب آزادی تعریف شده است، بدون تردید مسیر آن از تبیین مختصات اندیشه فرهنگ‌ساز و ملت‌ساز ایرانشهری و همچنین توجه به شاخصه‌های فردگرایانه لیبرالیسم غربی می‌گذرد.»

دکتر سید جواد طباطبایی رئیس شورای علمی سیاست‌نامه مقاله‌ای استراتژیک تحت عنوان «دل ایرانشهر» نوشته است و در اذعان کرده است که او بحث دربارۀ ایران را از زمانی آغاز کرده که به نظرش می‌رسید کشور در آستانۀ وارد شدن به دوره‌ای سخت پرمخاطره در تاریخ جدید خود است. طباطبایی می‌نویسد: «از یکی دو دهه پیش، با چشم مسلح می‌شد نشانه‌هایی از آغاز این دورۀ پرمخاطره را در افق دید، اما شیشۀ کبود ایدئولوژی‌های سیاسی توان دیدن آن نشانه‌ها را از همگان سلب می‌کرد. من، در این بحث‌ها، پیوسته و به عمد، اصطلاح تاریخی ایرانشهر را به جای ایرانِ سیاسی به کار برده‌ام، و همچنان به کار خواهم برد، زیرا خط روشن و آشکار مرز بحث ایدئولوژیکی و بحث تاریخ فرهنگی از همین مکان استراتژیکی می‌گذرد.»

در بخش دیدار، گفتگو با دکتر جهانگیر معینی علمداری استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران منتشر شده است. معینی علمداری در این گفتگو خاطرات خود را از محمدرضوی ، حسین بشیریه، جواد طباطبایی و عباس میلانی ذکر می‌کند و به تحولات علوم سیاسی در دانشگاه تهران در سی سال اخیر می‌پردازد.

استراتژی رئالیسم دفاعی نخستین مقاله بلند این شماره است که به قلم آرین طباطبایی استاد دانشگاه جورج تاون نوشته شده و به همت هادی خسروشاهین دبیر گروه علوم سیاسی مجله به فارسی برگردانده شده است. آرین طباطبایی در مقاله خود به این سوال می‌پردازد که جنگ ایران و عراق درباره‌ی آینده‌ی توافق هسته‌ای چه چیزی به ما می‌گوید؟

از دیگر مقالات مهم شماره دهم سیاست‌نامه می‌توان به مقاله «مفهوم وضعی اساس» اثر کارل اشمیت اشاره کرد که به همت سید ناصر سلطانی استاد حقوق دانشگاه تهران به فارسی برگردانده شده است. سلطانی در مقدمه خود ضمن اشاره به این نکته که در حال ترجمه کتاب نظریه اساس اشمیت است و به تدریج بخش هایی از آن را در سیاست‌نامه منتشر می‌کند می‌نویسد: «کتاب نظریه اساس که به اغلب زبان ها برگردانده شده اثری مهم در نظریه حقوق اساسی است و بی تردید ترجمه آن به هر زبانی می تواند حادثه ای علمی در آن زبان و خصوصاً در حقوق عمومی و حقوق اساسی و تاریخ مشروطه خواهی به شمار آید. اشمیت در این کتاب و در این بخش به لایه های زیرین اساس توجه می دهد. او در مقام استاد حقوق عمومی برای بررسی اساس زبان و مفاهیم فلسفی، سیاسی، حقوقی و تاریخی را بکار می گیرد و این پدیده را از موضوعی صرفاً حقوقی خارج می کند و این چنین لطایف و ظرایفی را از مفهوم اساس آشکار می کند. توجه دوباره به اثر اشمیت به دلیل رویکرد پربار و پرمایه او به اساس است و هم چون پاسخی به رویکرد پوزیتیویستی و ابتر در حقوق اساسی کنونی ظاهر شده است.»

در بخش جامعه‌باز سیاست‌نامه چهار مقاله به مناسبت دویستمین سالروز تولد مارکس ترجمه شده است. مارکسیسم و انقلاب صنعتی عنوان مقاله‌ای به قلم ارنست نولته است که به همت مهدی تدینی دبیر بخش جامعه‌شناسی سیاسی سیاست‌نامه به فارسی برگردانده شده است و در آن به پیشگامان انگلیسی مارکس و انگلس پرداخته می‌شود. مقاله مارکسیسم سنتی نوشته دیوید مک‌للان و ترجمه محسن قائم‌مقامی به بررسی نسبت دین مسیحیت و مارکسیسم می‌پردازد

مقاله جنایت و مکافات کمونیسم که مقدمه کتاب سیاه کمونیسم نوشته استفان کورتوا  است به همت حسین ماشین چیان دبیر بخش اقتصاد سیاسی سیاست‌نامه به فارسی برگردانده شده است. مقاله تفریق مارکس از مارکسیسم نیز به قلم تام باتامور و با ترجمه مهدی نکوئی دبیر بخش خبرنامه مجله منتشر شده است. در بخش سرمایه سیاست‌نامه نیز مقاله‌ای نظری از دکتر موسی غنی‌نژاد در انتقاد از کارل مارکس و بحث تقسیم کار او منتشر شده است. مقاله غنی‌نژآد بخشی از کتابی در دست نگارش تحت عنوان «اقتصاد آزاد و مساله ملی» است که به زودی منتشر خواهد شد.

شماره دهم فصلنامه سیاست‌نامه به مدیرمسئولی حامد زارع و سردبیری محمد قوچانی به قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است. سیاست‌نامه را می‌توانید از دکه‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های معتبر تهیه کنید.

نظر شما