شناسهٔ خبر: 57834 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بحث روش شناسی علوم تا پیش از ابن سینا مطرح نشده بود

غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: بحث روش شناسی علوم را برای اولین بار ابن سینا مطرح کرد و تا پیش از ابن سینا این بحث مطرح نشده بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دومین همایش ملی «ابن سینا و حکمت شرقی؛ بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه ابن سینا»، صبح دیروز در بنیاد ایران شناسی برگزار شد.

غلامرضا  اعوانی در این همایش در مورد موضوع «ابن سینا، فیلسوفی که باید از نو شناخت» سخنرانی کرد و گفت: دکتر دینانی مطرح کردند که ابن سینا را باید از نو خواند، به عقیده من ابن سینا را باید از نو شناخت، چون بسیاری از ابعاد فکری فلسفی او ناشناخته مانده است.

وی افزود: انسان، تسخیر ملک معانی در ولایت جان است. یکی از عظمت های ایرانیان این است که ملک معنا را هم در شعر و هم در ادبیات و فلسفه تسخیر کرده اند. اگر ابن سینا نبود ملاصدرا، سهروردی، توماس آکوئیناس، کانت و ... نبودند. اولین کسی که مابعدالطبیعه را بر مبنای ماهیت و وجود قرار داد، ابن سینا بود. همچنین مسئله عروض وجود بر ماهیت و مسئله وجوب و امکان هم از دیگر مواردی است که ابن سینا مطرح کرده است. نکته ای که باید توجه داشته باشیم این است که مشائیان پیش از ابن رشد همه شارح بودند، اما ابن سینا فیلسوف است و در علم مابعدالطبیعه تصرف کرده است.

چهره ماندگار فلسفه خاطرنشان کرد: ارسطو در مابعدالطبیعه سه موضوع برای علم الهی پیشنهاد می کند و تمام شارحان می گویند که این سه موضوع یک موضوع هستند و از وحدت این سه موضوع حرف می زنند، ولی ابن سینا این را نگفته است و از موضوعات مختلف حرف زده است. نکته دیگری که برای اولین بار ابن سینا مطرح کرد، بحث روش شناسی علوم بود که تا پیش از ابن سینا مطرح نشده بود.

نظر شما