شناسهٔ خبر: 57863 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منابع خطی فارسی جهان فهرست نگاری می شوند

بروجردی با بیان اینکه کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در بیش از ۴۰ درصد دانشگاه‌های دنیا وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد،گفت: زبان و ادبیات فارسی می تواند زمینه ساز توسعه فرهنگ ایرانی به دیگر کشورها باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اطلاعات؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: یکی از طرح های بزرگ در جهت ارزش گذاری به زبان و ادب فارسی، که مراحلی از انجام آن نیز صورت گرفته، فهرست نگاری همه منابع خطی فارسی سراسر جهان است که در ادامه پایان فهرست نگاری همه منابع داخل ایران در حال انجام است.

اشرف بروجردی، در دیدار با فاطمه مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دارای ظرفیت‌های گسترده و متنوعی است که از جمله آن می توان به وجود تالارهای تخصصی ایران شناسی و اسلام شناسی اشاره کرد.

وی افزود: علاوه بر این، حضور اعضای هیات علمی در این سازمان و وجود بستر مناسب پژوهشی دو مزیت مهم برای پژوهش در حوزه ادبیات است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حوزه بین الملل اشاره کرد و گفت: در زمینه توسعه مناسبات با کشورهای فارسی زبان تا حدی که اختیارات اجازه می دهد فعالیت هایی را انجام داده ایم.

وی افزود: با انعقاد تفاهم‌نامه می توانیم در حوزه پژوهش فعالیت‌های مشترک بسیار خوبی ایجاد کنیم.

بروجردی با بیان اینکه کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در بیش از ۴۰ درصد دانشگاه‌های دنیا وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد،گفت: زبان و ادبیات فارسی می تواند زمینه ساز توسعه فرهنگ ایرانی به دیگر کشورها باشد.

مشاور رییس جمهوری افزود: یکی از طرح های بزرگی که مراحلی از انجام آن نیز صورت گرفته، فهرست نگاری همه منابع خطی فارسی سراسر جهان است که در ادامه پایان فهرست نگاری همه منابع داخل ایران است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در این دیدار گفت: خواهان همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی در برگزار المپیاد منطقه ای زبان و ادبیات فارسی هستیم.

فاطمه مهاجرانی افزود: نزدیک به ۲۰ سال است که المپیاد زبان فارسی در ایران برگزار می شود.بنابراین در یک برنامه ریزی بلندمدت می خواهیم در حوزه توسعه همکاری های زبان و ادبیات فارسی در کشورهای فارسی زبان موثر واقع شویم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: برای تحقق هرچه بیشتر این برنامه ریزی، امسال قصد داریم با کشورهای همسایه، برنامه ای در حوزه زبان و ادبیات فارسی برگزار کنیم.

وی افزود: اگر در حوزه زبان و ادبیات فارسی اقدامی نکنیم، این بیم وجود دارد که سهم خودمان را از دست دهیم، از مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی می خواهیم به ما در زمینه برگزاری المپیاد ادبی در منطقه کمک کند تا برای اولین بار چنین برنامه ای برگزار شود.

مهاجرانی با استقبال از انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ابراز امیدواری کرد: در سایه همکاری‌های فی‌مابین و براساس یک برنامه بلندمدت، برگزاری المپیاد زبان فارسی در سطح جهان گسترش می یابد.

نظر شما