شناسهٔ خبر: 57873 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش اختیارات و ارتقای کیفی حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزایش اختیارات حوزه‌های علمیه استان‌ها را یکی از سیاست‌های مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برشمرد و گفت: به دنبال ارتقای کیفی حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  آیت‌الله علیرضا اعرافی در یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، مسئولیت حوزویان را در صیانت از انقلاب اسلامی مهم دانست و اظهار کرد: از نهاد بزرگ و تاریخی حوزه علمیه انتظار ویژه‌ای برای صیانت از انقلاب اسلامی می‌رود.

وی افزود: حوزه علمیه در ۴۰ سال انقلاب اسلامی گام‌های بلندی در مامویت‌های خاص خود برداشته که بخشی از این دستاوردها در نمایشگاه هفته پژوهش عرضه شد.

به گفته مدیر حوزه‌های علمیه، رمز موفقیت در پیروزی انقلاب اسلامی را اندیشه‌ای دانست که امام خمینی(ره) آن را بنیان نهاد و این اندیشه سرآغاز تحول بزرگ در حوزه علمیه شد.

وی بر لزوم بازسازی دانش و معرفتی که از اساس انقلاب است متناسب با نیازهای نو تاکید کرد و افزود: حوزه معارف عقلی و کلامی باید متناسب با نیاز امروز جامعه بازسازی و عرضه شود و حوزویان در برابر هجمه سنگین در علوم عقلی پاسخگو باشند.

آیت‌الله اعرافی توجه به نیازهای نو را مهم دانست و تصریح کرد: درست است که فقه ما ریشه‌دار بوده و دستگاه عقلی در آن مستحکم است اما به فقه معاصر محتاج هستیم چون باید به پرسش‌های جدید پاسخ دهیم.

وی با بیان این که مرزهای دانش در حوزه‌های علمیه گسترش پیدا کرد، گفت: باید دستاوردهای حوزه‌های علمیه را در چند دهه اخیر گرامی بداریم. البته باید ضعف‌های حوزه علمیه را بپذیریم و برای از بین بردن آن همت کنیم.

آیت‌الله اعرافی تولید مبانی فکری برای انقلاب اسلامی را کار حوزه علمیه دانست و بیان داشت: در این زمینه طرح‌هایی تدوین شده که برخی از آنها در حال اجراست.

مدیر حوزه‌های علمیه نقش علمای استان‌ها را در تقویت مدارس علمیه شهرستان‌ها مهم دانست و از تدوین برنامه ۵ ساله نخست حوزه‌های علمیه خبر داد.

وی افزایش اختیارات حوزه‌های علمیه استان‌ها را یکی از سیاست‌های مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برشمرد و افزود: به دنبال ارتقای کیفی حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم.

نظر شما