شناسهٔ خبر: 57888 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غلبه بیانگری بر فرم در شعر جوانان امروز ایران

حافظ موسوی می‌گوید در شعر شاعران جوان امروز مسئله فرم غالب بر بیانگری بوده و باید رویکرد اثر بخشی اجتماعی را با دقت در لایه های شعرشان جستجو کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به بهانه انتشار چاپ دوم کتاب آنتولوژی شعر اجتماعی ایران جلسه ای با حضور چهره‌های فرهنگی در کافه کتاب نشر رود برگزار شد.

در ابتدای جلسه رضا حیرانی به نمایندگی از نشر ورا ضمن خوش آمد گویی به میهمانان با اشاره به رویکرد نشر ورا در انتشار آثار تحلیلی پژوهشی در حوزه ادبیات از کتاب های این حوزه نشر نام برد و خبر انتشار آنتولوژی های دیگری در ماه‌های آینده را داد.

سپس جواد مجابی شاعر و منتقد شناخته شده کشورمان با اشاره به اهمیت انتشار این این اثر به شرایط تاثیر گذاری رخدادهای اجتماعی بر شاعران دوره‌های مختلف تاریخی پرداخت و سیر تحول شعرفارسی از مشروطه تا انقلاب را دهه به دهه بررسی کرد.

مجابی با تاکید براینکه به جای عنوان شعر سیاسی باید از شعر اجتماعی استفاده کرد گفت مولف این کتاب در مقدمه خود به درستی اشاره کرده است که نمی‌توان شعر را امری جدا از اجتماع دانست.

سپس از محمد خلیلی به عنوان یکی از شاعران کتاب برای شعر خوانی  دعوت شد.

حافظ موسوی مولف و گردآورنده کتاب با ذکر خاطره‌ای از شب های شعر گوته یادآور شد که در آن دوره محمد خلیلی را به عنوان شاعر کارگری می شناختند.

پس از شعرخوانی محمد خلیلی پیام سیروس مشفقی که به دلیل کسالت در جلسه غایب بود خوانده شد.

سپس حافظ موسوی مولف و گردآورنده کتاب با ذکر این نکته که این کتاب زمان زیادی برای گردآوری و آماده سازی برده است شروع به تشریح دلایل انتخاب نمونه شعرها و همچنین چرایی انتخاب دوره تاریخی مشروطه تا انقلاب برای جلد نخست کرد.

موسوی از ضرورت انتشار جلد دوم این اثر سخن گفت و اشاره کرد.

برای انتشار جلد بعد که به دوره تاریخی چهل سال اخیر می‌پردازد به تفاوت رویکرد شاعران اجتماعی نویس با شاعران نسل اول و دوم اشاره کرد و گفت در شعر شاعران جوان امروز مسئله فرم غالب بر بیانگری بوده و باید رویکرد اثر بخشی اجتماعی را با دقت در لایه های شعرشان جستجو کرد.

در پایان رضا حیرانی بار دیگر از مدیریت کافه کتاب نشر رود به دلیل میزبانی این برنامه تشکر و خبر از برگزاری جلسات مشابهی برای دیگر آثار این نشر داد.

نظر شما