شناسهٔ خبر: 57952 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری نشست «رالف والدو امرسن و شعر فارسی»

نشست «رالف والدو امرسن و شعر فارسی» با سخنرانی روشنک اکرمی در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رالف والدو امرسون، فیلسوف و نویسنده آمریکایی در روز ۲۵ مه ۱۸۰۳ در بوستن ماساچوست زاده شد و در ۲۷ آوریل ۱۸۸۲ در کنکورد ماساچوست درگذشت. امرسون را پدیدآورنده مکتب تعالی‌گرائی آمریکا می‌دانند.

رالف والدو امرسون، شاعر، فیلسوف و نویسنده بزرگ و معروف آمریکایی قرن نوزدهم از اندیشمندانی است که به ادبیات فارسی و شاعران فارسی زبان علاقه زیادی داشت؛ به طوری که تا پایان عمر خود 65 شعر فارسی از شاعرانی چون عطار، خیام، حافظ، انوری و خواجوی کرمانی را ترجمه کرد و تعداد زیادی شعر به تقلید از شاعران فارسی سرود، اما آن طور که خود امرسون می‌گوید، سعدی شیرازی، شاعر و سخن‌سرای ایده‌آل وی بود.

امرسون، کتاب گلستان را یکی از اناجیل و کتب مقدس دیانتی جهان می‌دانست و معتقد بود که دستورهای اخلاقی آن، قوانین عمومی و بین‌المللی است. وی می‌گوید: «سعدی به زبان همه ملل و اقوام عالم سخن می‌گوید و گفته‌های او مانند هومر، شکسپیر، سروانتس و مونتنی، همیشه تازگی دارد». 

امرسن بانی مکتب جدیدی در فرهنگ آمریکا محسوب شده و آثار او تأثیر به‌سزایی بر مشاهیر رنسانس آمریکایی مانند: والت ویتمن، امیلی دیکنسون، ناتانیل هاوثورن، ادگار آلن‌پو و هرمان ملویل داشته‌ است.

سرای اهل قلم در راستای سلسله نشست‌های ایران و ایرانشناسی، نهمین برنامه را به رالف والدو امرسن و شعر فارسی با سخنرانی روشنک اکرمی اختصاص داده است.

این نشست در روز یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سرای اهل قلم برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در زمان مشخص شده به نشانی تهران، خیابان انقلاب، نرسیده به چهارراه ولیعصر، خیابان برادران مظفرجنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 مراجعه کنند. ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

نظر شما