شناسهٔ خبر: 58024 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فکوهی: آثار اصلانی متکی بر اسطوره‌زدایی است

ناصر فکوهی در رونمایی از کتاب «هستی آینه» نوشته محمدرضا اصلانی، آثار هنری و نوشته‌های او را در تقابل با تز اسطوره‌سازی دهه چهل، توصیف کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ از یزد، مراسم معرفی و نقد و بررسی کتاب « هستی آینه» نوشته محمدرضا اصلانی با حضور ناصر فکوهی، مردم‌شناس و استاد دانشگاه، محمدرضا اصلانی، فیلمساز و شاعر، فرهاد نظیری و حسن نقاشی، مستندساز و پژوهشگر در محل هتل ارگ یزد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مستند «آنجا که باد می‌وزد» به نویسندگی و کارگردانی مینا مشهدی مهدی با موضوع روستایی به نام بمبئی در یزد که سال‌ها پیش مردمانی از آیین زرتشت در آن زندگی می‌کردند، به نمایش درآمد.
در این مستند سال‌های پیش این روستا که بعدها به نام عصرآباد معروف شد، به تصویر کشیده شده بود که در آن تعدادی از اهالی روستا که مهاجرت کرده بودند، در خصوص زندگی آن روزهای خود توضیح می‌دادند.

حسن نقاشی، مستندساز و پژوهشگر کشوری در این مراسم گفت: این مستند یکی از فعالیت‌هایی بود که با همکاری اساتید کشوری و مستندسازانی همچون استاد اصلانی شکل گرفت.

وی افزود: برای تهیه این مستند نزدیک به 4 سال تلاش کردیم تا افرادی از این روستا را پیدا کنیم زیرا آنها می‌توانستند ما را در به تصویر کشاندن گذشته این روستا کمک کنند.

این مستندساز کشوری ادامه داد: این مستند را خانم مشهدی مهدی تهیه کرد زیرا فکر می‌کردم که این مستند نیاز به حسی زنانه دارد و یک زن می‌تواند با درک این حس به خوبی تصویرها را به نمایش بگذارد.

نقاشی گفت: آقای اصلانی به عنوان رابطی برای ما در نسل امروز است که به خوبی توانسته نسل گذشته را با نسل امروز پیوند دهد.

وی ادامه داد: ما باید از فیلم‌های گذشته به خوبی استفاده کنیم زیرا شرافت نگاه و احترام در آنها نهفته است.

فواد نظیری، شاعر و نویسنده کشوری نیز در ادامه این مراسم با اشاره به آثار و علم استاد اصلانی، بیان کرد: احاطه حیرت‌انگیز اصلانی به تاریخ و نقاشی و معماری و بینش نقادانه پیچیدگی‌های خاصی را در آثار او به وجود آورده است.
 

وی افزود: انکار او نه امکانپذیر است و نه حاصلی جز بی‌آبرویی و شکست محض به همراه دارد. بی تعارف خواندن، درک، تحمل و حتی انکار استاد اصلانی، سوادی به پهنه تاریخ ادبیات ایران و شعر و .. می‌خواهد که اگر این باشد تنها می‌توان آن را ورق زد.

ناصر فکوهی، مردم شناس نیز در این نشست گفت: ما صدها فیلم با ادعاهای مختلف داشته‌ایم که امروز هیچ نامی از آنها وجود ندارد زیرا ظرفیت تبدیل به زیرساخت اجتماعی نداریم اما در آثار اصلانی می‌توان آنها را مشاهده کرد.

وی افزود: من به کارهای اصلانی به عنوان برساخته اجتماعی نگاه می‌کنم که معتقدم سال‌های آینده از وی سخن به میان می‌آید و آثاری ماندگار خواهد داشت.

این استاد و عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: تز دهه 40، یک اسطوره‌سازی از این دهه است که در آن به دلیل دستیابی به نفت بسیاری از اتفاقات صورت گرفت در حالی که هنوز فرهنگ آن وجود نداشت و نقد نیز در آن زمان وجود نداشت.
 

فکوهی بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم اتفاقات آن دوره را نقد و بررسی کنیم، باید به افرادی همچون اصلانی برسیم زیرا نمایی از آن به ما نشان می‌دهند و واقعیت را برای ما آشکار می‌کند.

وی افزود: در کارهای اصلانی به صورت هنری و در نوشته‌ها با این تز مقابله کردند که ما با یک اسطوره‌ای در دهه چهل رو برو شدیم که همه چیز را زیر و رو می‌کند.

این مردم شناس بیان کرد: امروز در گفتن برخی از حرف‌ها بسیار آزاداتر هستیم زیرا در دهه چهل اگر این حرف‌ها را می‌زدیم شاید متهم به مسئولیتی در برابر شعر و غیره می‌شدیم و برچسب می‌خوردیم.

فکوهی بیان کرد: وقتی ما به طرف انتهای دهه چهل و بعد از انقلاب می‌آئیم، به سنتزی می‌رسیم که در بسیاری از موارد ناامید کننده است زیرا از آن کوه بزرگ هنر و دانش یک موش زاییده است و همه ایده‌ها به باد رفت.

وی بیان کرد: هیچکس نتوانسته تاریخ را گول بزند زیرا داوری قطعی است که در مورد همه قضاوت می‌کند.

این مردم شناس گفت: آقای اصلانی سعی می‌کند تا آینه‌ها در خصوص او صحبت کند و زیاد از خودش مطرح نمی‌کند که این خصیصه ای از وی است.

در پایان این مراسم نیز از میهمانان کشوری این مراسم تجلیل و قدردانی شد.
 

یادآور می‌شود این مراسم به همت موسسه فرهنگی هنری چهار باغ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد و هتل ارگ یزد برگزار شد.

نظر شما