شناسهٔ خبر: 58028 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۳۰ فیلم سینمای ایران مسافر چک واسلوواکی شد

هشتمین دوره از جشنواره فیلم ایرانسی‌ «ÍRÁN:CI» با همکاری مرکز سینمای فارسی و نمایش۳۰ فیلم بلند،کوتاه و مستند برگزار خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ عصر یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، هشتمین جشنواره فیلم ایرانسی‌ از پانزدهم تا بیست و ششم ژانویه (۲۵ دی‌ماه تا ششم بهمن ماه سال جاری) در دو کشور جمهوری چک و اسلوواکی برگزار می شود.
این دوره از جشنواره با نکوداشت محمدعلی طالبی کارگردان مطرح سینمای ایران همراه خواهد بود.
ایرانسی با نمایش فیلم «خوک» ساخته مانی حقیقی در سینمای « اسویتوزور» شهر پراگ آغاز می‌شود.
این فستیوال پس از پایان در شهر پراگ ۲۲ و ۲۳ ژانویه در شهر برنو (شهر دیگری در چک) برگزار می‌شود و پس از آن از ۲۴ تا ۲۶ ژانویه هم این برنامه در شهر براتیسلاوا پایتخت کشور اسلواکی به نمایش در می‌آید.
فیلم‌های بلندی چون بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند)، خوک (مان حقیقی)، رضا(علیرضا معتمدی)، همچنان که می‌مردیم (مصطفی سیاری)، افسونگر (میلاد عالمی)، هجوم (شهرام مکری)، ایرو (سید هادی محقق)، هندی و هرمز (عباس امینی)، بمب یک عاشقانه (پیمان معادی) ، سه رخ (جعفر پناهی) و درساژ (پویا بادکوبه) در جشنواره نمایش داده خواهند شد.
مستندهای این جشنواره نیز آثاری چون؛ زنانی با گشواره‌های باروتی(رضا فرهمند)، در جستجوی فریده(آزاده موسوی و کوروش عطایی)، آنچه که نمی‌گوییم (علی رازی)، علی آقای (کامران حیدری)، دلبند (یاسر طالبی)، قوی‌تر از گلوله (مریم ابراهیمی) هستند.
فیلم‌های بخش بلند توسط نائل دهاند (فیلمساز امریکایی مقیم پراگ)، جوردی نیوبو (تهیه کننده و فیلمساز دورگه اسپانیایی-چکی) و محمدعلی طالبی داوری می‌شوند.
در بخش مستند دیانا تاباکوف و ناتالی آرشاواسکایا به داوری فیلم‌ها خواهند پرداخت و در بخش کوتاه هم هیات داروان از جان-کارل پاولیک (پدیده ۱۹ ساله سینمای چک)، پیتر مردن (صدا برداری اهل سوئد) و پیائو ژائی (فیلمساز چینی) تشکیل شده است.
در بخش گرامیداشت محمدعلی طالبی سه فیلم از او با نام‌های «چکمه»، «کیسه برنج» و «باد و مه» به نمایش در می‌آید.
در حاشیه برگزاری هشتمین دوره از جشنواره ایرانسی‌ مجموعه پوسترهایی از تولیدات سینمایی کانون پرورش فکری کودکان در گالری سینمایی «تری پوستر» به نمایش در آمده و تا پایان ماه ژانویه سال آتی میلادی در این مجموعه قابل دیدن است.
این پوسترها گزیده آثاری است که توسط هنرمندان برجسته‌ای ازجمله مرتضی ممیز، عباس کیارستمی، فرشید مثقالی و ابراهیم حقیقی در کانون پرورش فکری کودکان از آغاز کار تا سال ۱۳۷۰تولید شده است.

نظر شما