شناسهٔ خبر: 58031 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سلیمی: خزانه، بودجه تخصیصی دانشگاه‌ها را پرداخت نمی‌کند/امکان بروز بحران در اداره دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه خزانه بودجه اختصاصی از طرف سازمان برنامه و بودجه دانشگاه‌ها را پرداخت نمی کند، گفت: با وجود اینکه حدود دوماه تا پایان سال جاری باقی مانده است تنها حدود ۵۰ درصد بودجه را دریافت نمودیم و خزانه می گوید پولی برای پرداخت ندارد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی مهمان ایسنا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به آخرین وضعیت بودجه دانشگاه در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس اشاره کرد و گفت: امسال دولت در شرایط بسیاری سختی از لحاظ اقتصادی قرار گرفته و همین که در شرایط فعلی بودجه سال آینده حوزه آموزش عالی رشد داشته است، جای قدردانی دارد. اما با توجه به این که بودجه اختصاصی به دانشگاهها یک بودجه مصرفی است بنابراین میزان رشد فعلی نه تنها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد بلکه امکان بروز یک بحران در سال آینده برای اداره دانشگاه‌ها را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: رشد متوسطی که در بودجه سال ۹۸ برای دانشگاه‌ها پیش بینی شده است حدود ۱۴ درصد است که اگر رشد حقوق ودستمزد کارکنان دولت برای سال آینده ۲۰ درصد در نظر گرفته شود، با توجه به اینکه بیش از ۷۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود، در مابقی بودجه ما رشد منفی خواهیم داشت و باید از بودجه سایر بخش‌ها نظیر پژوهش، خدمات دانشجویی و آموزش کم کنیم و به بخش دستمزد کارکنان اضافه کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در بحث بودجه دانشگاه‌ها دو نکته دیگر نیز قابل توجه است اولا میزان رشد بودجه سال آینده با قیمت‌های امروز در نظر گرفته شده است. یعنی برای خرید اقلام مورد نیاز دانشجویان قیمت امروز محاسبه می‌شود اگر ما در سال آینده رشد تورم را داشته باشیم عملا قدرت هزینه کرد دانشگاه حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد و این شرایط اداره دانشگاه‌ها را بسیار سختر خواهد کرد زیرا افزایش بهای مواد اولیه و بهای خدمات پیمانکاران را نمی توانیم تامین کنیم. به علاوه شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده است که میزان تقاضای خدمات رفاهی دانشجوئی افزایش یافته  مثلا اگرسال گذشته روزانه حدود ۳۷۰۰ پرس غذا در پردیس مرکزی دانشگاه تهیه می‌شد این آمار در سال جاری به ۵۰۰۰ هزار پرس افزایش یافت. در واقع تعداد دانشجویان دانشگاه افزایشی نداشته اما به دلیل این که هزینه مواد غذایی در بیرون بالا و هزینه غذا در داخل دانشگاه ارزانتر است، تعداد متقاضی نیز افزایش یافته بر این اساس یارانه  ای که دانشگاه باید در ازای آن پرداخت کند نیز بیشتر شده و این روند اگر در سال آینده وجود داشته باشد عملا بحران مالی دانشگاه‌ها مضاعف خواهند بود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این که برخلاف ادعای مطرح شده بودجه این دانشگاه در سال جاری افزایشی نداشته است، گفت: ارقامی که در خصوص بودجه این دانشگاه عنوان می‌شود درست نیست مثلا وقتی عنوان می‌شود بودجه  دانشگاه علامه طباطبایی برای سال ۹۸ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان  پیش بینی شده است، این عدد به این معنی نیست که دولت این مبلغ را برای این دانشگاه پرداخت می‌کند در واقع ۹۰ میلیارد آن به عنوان درآمد اختصاصی دانشگاه است که بخشی از آن از محل فروش اموال مازاد دانشگاه در نظر گرفته شده است. البته این درآمد اصلا به طور کامل محقق نمی شود بنابراین بودجه ای که دولت به این دانشگاه اختصاص می‌دهد حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است.

دکتر سلیمی در ادامه تاکید کرد: بودجه‌ای که دولت از محل درآمدهای عمومی به دانشگاه علامه اختصاص می‌دهد نیز کم است. دانشگاه علامه حتی سال گذشته کمترین میزان بودجه را از بودجه اختصاصی دولت داشته و مدام این فشار وجود دارد که بتوانیم درآمدهای اختصاصی خود را افزایش دهیم تا از این طریق بتوانیم فعالیت های توسعه ای خود را انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که مشکل دانشگاه‌ها امروزه فقط بحث بودجه یا تخصیص آن نیست، گفت: در گذشته وقتی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیصی صورت می گرفت، آن بودجه واریز می‌شد اما در سال جاری این سازمان تخصیص‌ها را ارائه می‌دهد اما خزانه اعلام می‌کند پولی برای پرداخت به دانشگاه‌ها ندارد این یعنی خزانه داری کل این تخصیص‌ها را به اندازه کافی پرداخت نمی‌کند.

دکتر سلیمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر که دو ماه تا پایان سال جاری باقی مانده است میزان تخصیص دریافتی دانشگاه‌ها حدود ۵۰ درصد است. با این شرایط دانشگاه به پیمانکاران و سایر بخش ها بدهکار است و ما فقط توانستیم حقوق کارکنان شرکتی و قراردادی را پرداخت کنیم و در شرایط بسیار بحرانی قرار داریم به گونه ای که حتی دستمزد حق التحقیق‌های ما پرداخت نشده است و اگر این تخصیص ها دیر برسد در پرداخت بدهی پیمانکاران حمل و نقل و تغذیه دچار مشکل خواهیم شد.

نظر شما