شناسهٔ خبر: 58053 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت الله محقق داماد: تکیه بر مشترکات به ایجاد همبستگی ادیان کمک می‌کند

رئیس مطالعات اسلام فرهنگستان علوم گفت:باید بر مشترکات دینی تاکید کنیم چون اینگونه به همبستگی و اتحاد می‌رسیم. این که بخواهیم جوامع را به دو گروه مومن و کافر تقسیم کنیم، صحیح نیست چرا که این جرقه جنگ را برای همیشه در بین ادیان زنده نگه می‌دارد. ما باید با تاکید بر مشترکات این مساله را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.


 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ آیت‌الله مصطفی محقق داماد دوشنبه (۲۴ دی ماه) در اجلاس "همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران" که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور شخصیت‌های دینی و مذهبی ادیان توحیدی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان این که گاهی ادیان جامعه بشری را به دو گروه مومن و کافر تقسیم می‌کنند، اظهار کرد:  این کار  باعث می‌شود که جرقه جنگ برای همیشه در بین ادیان وجود داشته باشد. این جنگی است که تمام نشدنی نیست. ما با تکیه بر مشترکاتی که داریم باید به صورت ریشه‌ای این مساله را حل کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما در جوامع، حقوقی تحت عنوان «حقوق شهروندی» داریم و در کشوری زندگی می‌کنیم که همه ما ایرانی هستیم و مفتخر هستیم که اهل این کشور هستیم. این که در قلب ما چه می‌گذرد ربطی به زندگی شهروندی ندارد. در سوره حجرات، خداوند به صراحت می‌گوید که ایمان امری قلبی است. اگر به مقررات اجتماعی عمل و قوانین شهروندی را رعایت  کنید ما هرگز شما را از حقوق شهروندی حذف نخواهیم کرد. ما همه ایرانی هستیم و به این که در قلب من و شما چه می‌گذرد کاری نداریم.

در ادامه، سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همزیستی مسالمت‌آمیز در ایران تاریخ چند صد هزار ساله دارد و اگر فرهنگ غرب با پیدایش سکولاریسم شاهد این مدارا بود در ایران ،بر اساس اصول دینی تحمل و مدارا جزو فرهنگ ایرانی است. این تحمل نه بر اساس بی‌اعتنایی به مذاهب است، بلکه بر اساس مشترکاتی است که در ادیان آسمانی وجود دارد. ما در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی در کنار یکدیگر بودیم. من در مهر ماه ۵۷ که ۱۲ ساله بودم به خاطر دارم که ادیان و مذاهب با پرچم‌های مشخص و با در دست داشتن پرچم ایران در تظاهرات شرکت می‌کردند چون ذهن ما برای ایران است.

وی ادامه داد: اگر به تاریخ نگاه کنید می‌بینید که همواره در هر جایی که مشکلی به وجود آمده است روحانیون در کنار یهودیان و مسیحیان کشور ایستاده‌اند و شاهد برخوردهای مثبت آیت‌الله بروجردی در رابطه با ادیان توحیدی بوده‌ایم. این رویکرد مثبت همواره در بین مسلمانان نسبت به سایر ادیان وجود دارد. در عین حال فرهنگ شهروندی نیز بسیار مهم است که ما بنا بر فراخور هر زمانی که لازم بوده است از این فرهنگ چیزی کم نگذاشته‌ایم. شهادت اقلیت‌های دینی در ایران نمونه بارز این فرهنگ شهروندی است. وقتی شخصیت‌های بزرگی همچون امام راحل و مقام معظم رهبری پرچمدار این کشور هستند، نژادپرستی و تفرقه در بین مردم دیگر معنایی ندارد بلکه همگان به سمت اتحاد و همدلی پیش می‌روند. کسانی که به عنوان دشمن در کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند، فقط دشمن نظام نیستند بلکه آنها با کلیات ایران مشکل دارند و می‌خواهند ایران را تجزیه کنند تا بتوانند در خاورمیانه به اقدامات خود علیه ملت‌ها ادامه دهند.

در ادامه، رمزی گرمو، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک کلدانی ــ آشوری با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت : طبق تعالیم کتاب مقدس مسیحیان، دین وسیله‌ای تعریف شده است که هدفش رسیدن به خدا است. انسان بر خلاف دیگر مخلوقات دارای آزادی و قدرت تشخیص است و این وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات است. همبستگی معنوی ادیان ایجاب می‌کند که از ارزش‌های مشترک بین ادیان توحیدی استفاده کنیم و تمام ادیان ما را به دوری از تعصب و خشونت و ترویج فرهنگ محبت و انسان دوستی دعوت می‌کند. ایران یک الگویی است که جهانیان می‌توانند در تمام زمینه‌ها از جمله مذهب از آن الگو بگیرند.

منبع: ایسنا

نظر شما