شناسهٔ خبر: 58114 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی نامه‌های «ابن‌تیمیه» در یک کتاب

انتشارات دارالولاء کتاب «شیعه کسروان و حملات مملوکیان» نوشته «اسامه قبلان» را در ۱۹۳ صفحه در بیروت منتشر کرد.

بررسی نامه‌های «ابن‌تیمیه» در یک کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این کتاب که به مطالعه و بررسی نامه‌های ابن تیمیه اختصاص دارد در سه فصل به شرح ذیل تنظیم شده است: فصل اول با عنوان ابن تیمیه و ممالیک در دو بخش تنظیم شده که در بخش نخست آن اشاره‌ای به ابن تیمیه و زندگی شخصی و دیدگاه‌های او نسبت به مذاهب دیگر در اسلام شده است و در بخش دوم این فصل به ریشه ممالیک و تاریخچه مختصر شکل گیری دیدگاه‌های عقیدتی آنان اشاره شده است.

فصل دوم با عنوان ابن تیمیه و کسروان نیز به دو بخش تقسیم شده است که در بخش نخست آن به کوه کسروان و ساکنانش اشاره می‌کند و دیدگاه‌های عقیدتی آنان و جنگ‌ها و تجاوزهای آنان به دیگران را معرفی می‌کند. در بخش دوم اشاره‌ای به اعتقادات اهالی کسروان و نگرش آنان به ابن تیمیه و تاتارها نموده و وضعیت اجتماعی آنها را شرح می‌دهد.

فصل سوم با عنوان اعتقادات کسروانی‌ها و مقایسه آنان با دیگر فرقه‌ها، به معرفی دیدگاه‌های عقیدتی و فقهی آنها اختصاص یافته و برخی از علمای برجسته کسروان را معرفی  می‌کند. در بخش پایانی فصل سوم نیز موضع کسروانی‌ها را در قبال برخی دیگر از فرقه‌های اسلامی مانند خوارج، بنی النضیر و ...شرح می‌دهد. در پایان کتاب نیز تصویری از نمونه‌ای نامه‌های ابن تیمیه به خط خودش را  منتشر کرده است.

نظر شما