شناسهٔ خبر: 58137 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عبدالکریمی: دیندارانه زیستن را بسیار ساده گرفته‌ایم

بیژن عبدالکریمی نویسنده کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» گفت: در روزگار کنونی تحولاتی در جوامع شکل گرفته که تحقق دین بسیار مشکل شده است و دیندارانه زیستن را بسیار ساده گرفته‌ایم.

عبدالکریمی: دیندارانه زیستن را بسیار ساده گرفته‌ایم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» با حضور نویسنده این اثر در پردیس کتاب مشهد برگزار شد.

بیژن عبدالکریمی نویسنده کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» در این نشست گفت: ملت و فرهنگ ما به شدت با مقوله دین پیوند خورده و تاریخ 10 هزار ساله کشور همواره با خرد نبوی همراه بوده است. قدرت سیاسی کشور ما نیز با اسلام گره خورده است و جمهوری اسلامی موضوع مهمی است که ذهن ما را به خود معطوف کرده است.

این نویسنده بیان کرد: کسی که در درس دینی دوران مدرسه و یا دروس معارف دانشگاهی نمره 20 می‌گیرد، این به معنای داشتن تربیت دینی در او نیست و درواقع وی برخی محفوظات را آموخته که این، لزوماً ارتباطی به دین ندارد.

عبدالکریمی بیان کرد: میلیاردها نفر از انسان‌ها در دنیا دین‌های مختلفی دارند ولی به این معنا نیست که دین در وجود آنها نهادینه شده باشد. امروز در دانشگاه‌های مختلف در خصوص دین مطالعه و پژوهش می‌شود و دانشجوی رشته فلسفه دین الزاما فرد دین داری نیست.

وی تصریح کرد: ما باید در مورد زندگی خودمان در جهان معاصر بیندیشیم و این به معنای پیداکردن نقص در دین نیست بلکه باید در خصوص جهان پیرامون خودمان فکر کنیم.

این نویسنده تاکید کرد: دینداری صرفاً حاصل انتخاب انسان‌ها نیست هرچند انتخاب ما در این حوزه دخیل است و اگر دین را انتحاب نکنیم، دینداری محقق نمی‌شود و نمی‌توانیم بگوئیم امروز می‌خواهم دیندار بشوم و آن محقق شود.

عبدالکریمی گفت: این غلط است که انسانِ این دوره را اوج بشریت بدانیم و گذشتگان را در دوران سیاهی بدانیم و فکر کنیم گل سرسبد بشریت هستیم زیرا از امکاناتی مانند اینترنت بهره می‌بریم.

وی یادآور شد: در روزگار کنونی تحولاتی در جوامع شکل گرفته که تحقق دین بسیار مشکل شده است و دیندارانه زیستن را بسیار ساده گرفته‌ایم. این تفکر اشتباه است، زیرا دین باید در رفتار، اندیشه و همه عرصه‌های زندگی جاری باشد.

این نویسنده گفت: برای ساخت جامعه دینی قطعاً حکومت دینی نیز لازم است اما قبل از آن باید انسان دینی بسازیم. این روزها می‌بینیم در میلاد مسیح عده‌ای برهنه در خیابان‌های اروپا می‌رقصند و آن را به دین ارتباط می‌دهند در صورتی که اینگونه نیست.

عبدالکریمی تاکید کرد: مردم دنیا برای شناخت جهان متافیزیکی منبعی جز کتب مقدس ندارند و کسانی نسبت به جامعه امروز انتقاد دارند، به دنبال روزنه ای هستند تا بتوانند فضای جدید را تنفس کند و به همین دلیل نباید کتاب‌های مقدس را تنها فقهی، علمی و یا حقوق بدانیم.

دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی نیز در ادامه این نشست گفت: بین ظهور دین، تثبت متن و تثبیت اعتقادات در یهودیت و مسیحیت فاصله وجود دارد زیرا هنگامی که ادیان در ابتدا ظهور یافتند، تئوری و متن تثبیت شده نداشتند.

منصور معتمدی گفت: در اسلام تفاوت در تثبت متن وجود دارد و نسخه‌های خطی که موجود است، نشان می‌دهد این موضوع به سرعت اتفاق افتاده است اما فرآیند اعتقادات کلامی با تاخیر انجام می‌شود.

وی بیان کرد: هنوز به مباحث الهی و تئولوژیکی در جامعه نیاز داریم و نمی‌توانیم این مباحث را یک مرتبه طرد کنیم.

دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی اظهار کرد: وقتی به سراغ متون دینی می‌رویم، باید به منطق حاکم بر آنها و تفاوتشان با قرآن توجه کنیم زیرا نوع نگاه به این متون در طرفداران ادیان متفاوت است.

نظر شما