شناسهٔ خبر: 58171 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «در خانه برادر: مروری بر زیست روزمره افغانستانی‌های ساکن ایران» روی میز منتقدان

کتاب «در خانه برادر: مروری بر زیست روزمره افغانستانی‌های ساکن ایران» یکشنبه ۷ بهمن در انجمن جامعه شناسی ایران نقد و بررسی می‌شود.

کتاب «در خانه برادر: مروری بر زیست روزمره افغانستانی‌های ساکن ایران» روی میز منتقدان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران سلسله نشست‌های چالش‌های فرهنگ عمومی در ایران را برگزار می‌کند. نخستین نشست به نقد کتاب «در خانه برادر: مروری بر زیست روزمره افغانستانی‌های ساکن ایران» اختصاص دارد.

در این نشست آرش نصر اصفهانی(نویسنده کتاب و پژوهشگر اجتماعی)، عباس عبدی، حبیب میرزایی(مهاجر افعانستانی و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه یزد) و خدیجه پورکاظمی و محمد بهروزی(زوج ایرانی افعانستانی) سخنرانی می‌کنند.

علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ ساعت ۱۳ تا ۱۵ به انجمن جامعه شناسی ایران دانشکده علوم اجتماعی تهران واقع در پل گیشا مراجعه کنند.

این کتاب ضمن مرور سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجران و پناهندگان افغانستانی در طی چهار دهه گذشته، تجربه زندگی در ایران را از نگاه افغانستانی‌ها بررسی کرده است. پژوهشگر این اثر همچنین با تحلیلی بر وضعیت مهاجران و پناهندگان افغانستانی در ایران، به موضوع بازنگری در سیاست‌های مهاجرتی و امکان‌های موجود برای خروج از وضعیت کنونی می‌پردازد.

به‌زعم نویسنده، هدف اصلی کتاب این است که نشان دهد چرا ایران همچنان برای افغانستانی‌ها «خانه بردار» است و خانه خودشان نشده است؛ چرا هنوز مهمان‌اند و به‌عنوان صاحب‌خانه پذیرفته نمی‌شوند و مهم‌تر اینکه اصرار بر مهمان بودن افغانستانی‌ها منافع چه کسانی را تأمین می‌کند.

به استناد این کتاب، نحوه مواجهه جامعه ایران با «افغانستانی‌ها»، نکات مهمی را درباره فرهنگ عامه ایرانیان نیز آشکار می‌سازد. پناهندگان و سیاست بازگشت، پناهندگان و سیاست ساماندهی، تبعیض و خشونت در زندگی روزمره، تبعیض ساختاری و ارتقای اجتماعی عناوین برخی از فصل‌های این کتاب است.

کتاب «در خانه برادر» در ۴۰۳ صفحه و با بهای ۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

نظر شما