شناسهٔ خبر: 58201 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضابطی جهرمی: هیچ جشنواره‌ای توان تربیت کارگردان ندارد/ ضرورت شناخت موسیقی

یکی از داوران بخش رقابتی نخستین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» بر ضرورت توجه سازندگان نماهنگ‌ها به موضوع شناخت تصویر و موسیقی تاکید کرد.

هیچ جشنواره‌ای توان تربیت کارگردان ندارد/ ضرورت شناخت موسیقی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ احمد ضابطی جهرمی یکی از داوران بخش رقابتی نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر درباره لزوم توجه خاص به تولید نماهنگ گفت: موسیقی هنر شنیداری است اما اگر بتوان جوهر آن را در قالب تصویر دید، تاثیر هنر موسیقی بر مخاطب، دوچندان می‌شود. پایه و اساس نماهنگ، موسیقی است و این موسیقی است که الهام بخش برنامه ساز تلویزیونی است. نماهنگ در واقع نوعی موسیقی بصری است. نماهنگ مهمترین فرم برنامه سازی تلویزیونی برای دیدن یا تجسم بصری موسیقی است چون این فرم، وابسته به درک عمیق ریتم، حرکت و ملودی است.

داور اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر تصریح کرد: نماهنگ تعامل یا همکاری متقابل هنر کلام و موسیقی با تصویر است و اتحاد این دو، هنر ترکیبی جدیدی خلق می‌کند که در گذشته‌های نسبتا دور سینما به آن «فیلم زیبایی شناسی» یا سینمای ناب می‌گفتند. آنچه به یک نماهنگ امتیاز می‌دهد، ترکیب روایت، توصیف و جوهر احساسی موسیقی است که این ویژگی ها، به ندرت در ساختار بسیاری از آثار رسیده به بخش مسابقه جشنواره، در کنار هم دیده می‌شدند.

ضابطی جهرمی درباره تاثیر این جشنواره روی سلیقه برنامه سازان و هنرمندان گفت: هیچ جشنواره‌ای نمی‌تواند کارگردان تربیت کند و وظیفه جشنواره نیز آموزش و تربیت کارگردان یا فیلمساز نیست اما اگر هنرمندان برنامه‌ساز به هر ۲ حوزه موسیقی و سینما بطور یکسان اشراف داشته و هنر تدوین و بیان موسیقی را بشناسند، می‌توانند آثار توصیفی جالب و جذابی از ترکیب این ۲ هنر خلق کنند.

انتقاد از اجرای چند الگوی محدود در تولید نماهنگ

وی با اشاره به تاریخ تولید نماهنگ در تاریخ تحولات برنامه سازی تاویزیونی تاکید کرد: خاستگاه عمده نماهنگ ها، تلویزیون است اما ریشه این فرم هنری دورگه در سینماست. این فرم برنامه سازی تا کنون قدمتی نزدیک به چهار دهه را سپری کرده اما برای برخی از هنرمندان برنامه‌ساز ما، این فرم هنوز نیز جوان و کمتر شناخته شده است. نماهنگ فرمی رسمی، جا افتاده و مطرح در برنامه‌سازی بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی دنیا است، اهمیت آن نیز در فرهنگسازی برای درک موسیقی و تجسم جوهر و پیام درونی خاص این هنر است. اگر فرم تصویر پردازی و تدوین در تلویزیون با بیان موسیقی به خوبی متحد شود، می‌توان آثار ذوقی و زیبایی شناسی جذابی برای مخاطبان تلویزیون خلق کرد.

ضابطی جهرمی با نگاه آسیب شناسانه به کیفیت نماهنگ‌سازی در ایران گفت: کلیشه سازی و تکرار چندالگوی محدود اصلی ترین آفت نماهنگ‌های ماست. تعداد قابل توجهی از آثار تولیدی ما عمدتا از برداشت سطحی و نادرست از مقوله محتوای نماهنگ‌های آوازی یا وابسته به کلام رنج می‌برند زیرا بیشتر نماهنگ‌سازان ما تصور می‌کنند که هر آنچه در توصیف یا روایت کلام و آواز است باید عینا  تصویرسازی و تقلید کنند.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی نماهنگ تصریح کرد: این رویداد هنری گام مهمی برای تثبیت و ارتقای نماهنگ است و موجب دلگرمی و تشویق هنرمندان خلاق این عرصه خواهد بود. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و در آینده شاهد آثار درخور و شایسته تری باشیم.

نخستین جشنواره ملی نماهنگ با دبیری محمدباقر معلم، دبیر اجرایی رضا ملکوتی و با حضور شبکه‌های سیما، مراکز استان ها، نهادها و مراکز هنری روز ششم بهمن ماه سال جاری در سالن همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

نظر شما