شناسهٔ خبر: 58214 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کاهش بودجه آثار نمایشی تلویزیون/ مافیای کنکور همچنان مساله است

یک تهیه‌کننده تلویزیون با انتقاد از افت بودجه تولید مجموعه‌های نمایشی در سیما، از ارائه پیشنهاداتی برای رفع این معضل و البته بی‌پاسخ ماندن آن‌ها خبر داد.

کاهش بودجه آثار نمایشی تلویزیون/ مافیای کنکور همچنان مساله است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیونی درباره نبود بودجه در سازمان صداوسیما بدون حضور اسپانسرها گفت: من فکر می‌کنم سازمان صداوسیما از نظر بودجه مورد بی‌توجهی واقع می‌شود و این بی‌توجهی نه فقط به سازمان که به فرهنگ مملکت لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: وقتی سازمان از لحاظ مالی بنیه ضعیفی داشته باشد برنامه موثری که مخاطب را جذب کند کمتر می‌سازد و شاید فقط برنامه‌هایی برای پر کردن آنتن تولید کند.

این تهیه‌کننده با اشاره به برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای یادآور شد: تماشاگر امروز آنقدر انتخاب‌های متنوع دارد که تلویزیون را رها می‌کند. در چند سال گذشته بخشی از مخاطبان تلویزیون ریزش کردند که رویکردهای این چند سال اخیر در حوزه آثار نمایشی باعث شد بخشی دوباره بازگردند ولی اگر یک بار دیگر این مخاطب ریزش کند بازگرداندنش سخت خواهد بود.

وی با اشاره به هزینه‌های سازمان صداوسیما برای پرسنل عنوان کرد: بدنه سازمان صداوسیما عریض است و مشکل از جایی آغاز شد که پرسنل این سازمان زیاد شدند و سازمان مجبور است بخش اعظمی از بودجه خود را برای پرسنل هزینه کند.  

عفیفه تصریح کرد: امسال فقط ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه صداوسیما به سریال‌ها رسید درحالی که آثار نمایشی گران‌ترین بخش تولیدات سازمان است و این رقم بسیار کم است. این یک مشکل بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه بودجه اسپانسرها ابتدا به خزانه دولت واریز می‌شود و بعد به صداوسیما می‌رسد، توضیح داد: اسپانسرها بودجه را وارد خزانه می‌کنند و در وهله اول به شبکه‌ها پولی داده نمی‌شود. ما تهیه‌کنندگان برای حل این معضل پیشنهادهایی داده بودیم که بخشی از کارهای نمایشی با حمایت نهادها و یا بانک‌ها ساخته شود و به این ترتیب هزینه‌ها را کاهش دهیم یا پیشنهاد دادیم بخشی از تبلیغات بازرگانی وسط سریال در اختیار تهیه‌کننده باشد و تفاهمنامه‌ای امضا کنیم تا بانک‌ها در سرمایه‌گذاری فیلم‌ها سهیم باشند اما موافقتی با این پیشنهادها صورت نگرفت.

این تهیه‌کننده در واکنش به تبلیغ بی‌رویه کالاها در برنامه‌های رپورتاژگونه و اسپانسرمحور سازمان بیان کرد: من چندان موافق این برنامه‌ها نیستم، صداوسیما تلویزیون خصوصی نیست که در برنامه‌هایش کفش کتانی و یخچال و انواع ظروف آشپزخانه به فروش برساند. به نظرم یک نفر باید این رویکرد را موشکافی کند با این حال این تصویر عمومی برای سازمان خوب نیست.

عفیفه در پایان با اشاره به پخش برنامه‌های اسپانسرمحور و تبلیغات کنکوری گفت: بالاخره اسپانسر خواسته‌هایی دارد که شاید با ویژگی‌های مدیوم صداوسیما نخواند. مثلا مافیای کنکور بحثی است که شاید صداوسیما به دلیل بودجه سراغ آن می‌رود و من هم می‌توانم منطقا بپذیرم که این سازمان با کمبود بودجه مواجه است اما این منطقی نیست که یک ارگان به وسعت سازمان صداوسیما با این دلایل بخواهد سراغ تبلیغات کنکور برود.

نظر شما