شناسهٔ خبر: 58220 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گونه‌شناسی طنزهای عبید زاکانی

«گونه‌شناسی طنزهای عبید زاکانی» در پنجمین و ششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی بررسی می‌شود.

گونه‌شناسی طنزهای عبید زاکانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  طنز فارسی پیش از عبید به طور جسته و گریخته، بیشتر با نام هزل، در آثار ادبی فارسی، به‌ویژه در ادبیات عرفانی وجود داشته است.

عبید زاکانی طنزپردازی را به طور تخصصی پی گرفت و از این جهت در ادبیات فارسی مقام مؤسس دارد. با این حال، طنز عبید همچنان به مرزبندی میان اخلاق و غیراخلاق پایبند نیست. مطالعات نشان می دهد که او با نگاه تخصصی به طنز، از گونه‌های حرفه‌ای آن مانند حکایت و لغتنامه و شعر سود جسته است و هر کدام از این گونه‌ها در کار او ویژگی‌های فنی خود را دارند که چراغ راه طنزنویسان بعدی قرار گرفته است.

همچنین طنزهای وی، به لحاظ موضوعی بیشتر درباره‌ی مسائل اجتماعی و اخلاقی و هر کدام با موضوعات ریزتر پدید آمده‌اند که رویکرد فکری عبید را به منزله‌ی اصلاح‌گر جامعه‌ زمان خویش نشان می‌دهند.

پنجمین و ششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی عبید زاکانی به «گونه‌شناسی طنزهای عبید زاکانی» اختصاص دارد که  با سخنرانی علیرضا فولادی، استاد دانشگاه، شاعر و پژوهشگر طنز، در روز چهارشنبه ۱۰ و ۱۷ بهمن در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

نظر شما