شناسهٔ خبر: 58345 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشف‌نامه‌های ۱۱۰ ساله خطاب به دختر بزرگ امیرکبیر و همسر مظفرالدین شاه

​پاکت مهر شده ۱۱۰ ساله در محله قدیم اصفهان پیدا شد که مخاطب آن ام‌الخاقان (زن مظفرالدین شاه) است.

کشف‌نامه‌های ۱۱۰ ساله خطاب به دختر بزرگ امیرکبیر و همسر مظفرالدین شاه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مسعود کثیری (رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان) با اعلام خبر پیدا شدن نامه‌هایی که ۱۱۰ سال است باز نشده‌اند، گفت: این نامه‌ها در یکی از خانه‌های قدیمی اصفهان در محله‌ای که پشت میدان امام قرار دارد، پیدا شده است که حدود ۱۱۰ سال است که باز نشده‌اند. این نامه‌ها ازجمله نامه‌های اخوانیات است. اخوانیات نامه‌هایی هستند که برای سلام و احوالپرسی نوشته می‌شود که یک شخص برای دوستان و آشنایان خود می‌نویسد.
 
به گفته او این نامه، ازجمله نامه‌های سر بسته خطاب به ام‌الخاقان دختر بزرگ امیرکبیر و زن مظفرالدین شاه و مادر محمدعلی شاه است.
 


کثیری ادامه داد: زمانی که محمدعلی شاه را  بعد از حوادث مشروطه از ایران اخراج می‌کنند،  مادر او که همان ام‌الخاقان است با او همراه  و از ایران خارج می‌شود. در نهایت نیز در عتبات فوت می‌کند و قبر او نیز در کنار امیرکبیر است. خواهر نویسنده این نامه با ام‌الخاقان می‌رود و برادر او نامه‌ای خطاب به خواهرش و ام‌الخاقان می‌نویسد.
 
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در این بسته (پاکت) سه نامه پیدا شده که در یک پاکت بسته‌بندی شده است. در این نامه‌ها، نویسنده اظهار دلتنگی می‌کند که از رفتن آنها ناشی می‌شود و می‌گوید که دلش می‌خواهد با آنها همراه باشد.
 


او در خصوص چگونگی پیدا شدن این نامه‌ها که ۱۱۰ سال است باز نشده‌اند، گفت: در خانه‌های قدیمی اصفهان می‌گردیم و کارشناسان ما سعی می‌کنند در میان اوراق و بسته‌هایی که در خانه‌های قدیمی به حال خود رها شده‌اند درصدد پیدا کردن اسناد باشند. در این خصوص نیز این نامه در میان آشغال‌ها و مخروبه‌ها پیدا شده است. باتوجه به آنکه این نامه سر بسته است این احتمال وجود دارد که اصلا ارسال نشده باشد چراکه این احتمال وجود دارد که در آن زمان خبر فوت ام الخاقان رسیده و فرسنده از ارسال این نامه منصرف شده است.
 
به گفته کثیری، تاریخ این نامه به ۱۲۸۷ می‌رسد. این نامه در یک کرباس پیچیده و سه برگه لاک و مهر شده در آن قرار گرفته شده است.

نظر شما