شناسهٔ خبر: 58468 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کاغذ ۴۳۰ هزار تومان از کدام محل به بازار تزریق می‌شود؟

مدیرمسئول نشر علوم دانشگاهی با ارسال یادداشتی به ایبنا به سخنان رییس اتحادیع کاغذ و مقوا واکنش نشان داد.

کاغذ 430 هزار تومان از کدام محل به بازار تزریق می‌شود؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدتقی عرفان‌پور؛ مدیر نشر علوم دانشگاهی با ارسال یادداشتی به ایبنا به سخنان حسین میرباقری؛ رییس اتحادیه کاغذ و مقوا مبنی بر چرایی واگذاری توزیع کاغذ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داده است.
 
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
 
جناب آقای حسین میرباقری
با سلام احترام
پیرو درج مصاحبه با جناب اقای حسین میرباقری ریاست محترم اتحادیه کاغذ فروشان تهران، مندرج در خبر مورخ ۱۵/۱۱/۹۷ توضیحات ذیل جهت آگاهی عموم به اطلاع می‌رسد:
 
"توزیع کاغذ دست اعضاء اتحادیه کاغذ و مقوا نیست و آن کار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است"
پیرو مشکلات پیش آمده در عرضه کاغذ و افزایش روز افزون قیمت‌ها، موجب افزایش نگرانی اصحاب فرهنگ و هنر گردید واین موج نگرانی مدیران فرهنگی جامعه را متوجه آسیب‌های متاثر از آن کرد .
 
این موضوع در هیئت دولت پیگیری و متعاقب آن و با توجه به مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر، اقدام به تشکیل کار گروهی تحت عنوان  " کارگروه ساماندهی کاغذ "  متشکل از نمایندگان:

وزارت صمت (صنعت معدن تجارت)
بانک مرکزی جمهوری اسلامی
گمرک جمهوری اسلامی
سازمان حمایت از مصرف کننده
سازمان تعزیرات حکومتی
انجمن وارد کنندگان کاغذ
معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت آموزش و پرورش
اتحادیه‌های صنفی نشر و مطبوعات
اتحادیه‌چاپخانه داران
و نماینده تام الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ازشهریور ماه ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز نمود.
 
مسئولیت این کارگروه سیاست‌گذاری در مورد تامین و توزیع کاغذ مورد نیاز حوزه نشر تعیین گردید و دراین چارچوب مقرر گردید امرتوزیع کاغذ حوزه نشر در چارچوب سامانه‌ای انجام و تخصیص کاغذ واگذاری به ناشران در این سامانه انجام پذیرد.

شایان ذکر است که این کارگروه هیچ مسوولیتی در تامین و توزیع کاغذ غیر چاپ را  ندارد. مسوولیت اختصاص کاغذ به ناشران به عهده نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگگ و ارشاد اسلامی و اجرای مصوبه تخصیص به اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران کشور آشنا محول شده است .
 
براساس آمارهای رسمی، در طول سال تا سقف ۳۵۰ هزار تن کاغذ وارد می‌شود و از این میزان حداکثر ۶۰ هزار تن در حوزه نشر مصرف می‌شود .
 
جناب آقای حسین میرباقری در این مصاحبه تمام مشکلات بوجود آمده در بازار کاغذ را متوجه سامانه توزیع کاغذ دانستند و محدوده تحت مدیریت خود را مبرا از هر گونه ایراد و اشکال دانستند و بدون در نظر گرفتن مسولیت وزارت صنعت تمام گرفتاری‌های موجود را متوجه این سامانه و کاغذ مورد مصرف حوزه نشر دانستند.
 
«همان کاغذی که بندی ۱۴۰-۱۳۰ هزار تومان بوده, اکنون ۴۳۰ هزار تومان رسیده» متاسفانه ایشان جایگاه خود را عوض کردند، ایشان باید پاسخ دهند چرا قیمت‌ها چنین شده است؟ کاغذ توسط چه کسی با این قیمت به فروش می‌رسد؟ به عنوان مسئول اتحادیه کاغذ و مقوا چرا کنترل و نظارتی به رفتار همکاران خود ندارند؟
 
در بخش دیگری فرمودند: «با تجربه چند ماه اخیر کسی توانست به بازار کمک کند؟ اگر این کار نشده است، پس چرا کار را به اتحادیه نمی‌سپارند؟»

جناب آقای میرباقری، این سوال را شما پاسخ دهید. چرا به انبارهای همکارانتان سر نزدید؟ چرا گزارشی از تخلفات همکارانتان را به مراجع نظارتی ارسال نگردید؟

طی شش ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد کاغذ و مقوای مورد مصرف همکاران ما در تهران و شهرستان از طریق ۶۰۰ واحد صنفی تحت پوشش شما تامین شده است. شما می‌توانید از هر واحد صنفی تحت نظر خودتان طی شش ماه گذشته ۳ فاکتور رسمی به نام همکاران ما ارائه کنید؟
 
جناب آقای میرباقری از خودتان سوال کردید کاغذ ۴۳۰ هزار تومان از کدام محل به بازار تزریق می‌شود؟ یا خدای ناکرده می‌خواهید ادعا کنید که خبر ندارید؟ واقعا اگر خبر ندارید چرا تا این حد ادعا دارید؟
 
شما فرمودید: «پاسخگو هستید و می‌توانید بازار را کنترل کنید.» جناب آقای میرباقری؛ کسب اطلاع از میزان و چگونگی کاغذ وارداتی به گمرک کشور کار سختی است؟ چرا پیگیری نمی‌کنید؟ چرا دستورالعمل اجرائی برای همکاران خود صادر نمی‌کنید؟ به چه دلیل کاغذی که همکاران شما با ارز ۴۲۰۰-۳۸۰۰ وارد کردند امروز به نقل از شما هر بند ۴۳۰ هزار تمان به فروش می‌رسد؟
 
در بخش دیگری فرمودید: «تمام اختیارات اتحادیه به ارشاد سپرده شده است.» جناب آقای میرباقری؛ اختیار سیاست‌گذاری در تخصیص ارز با نرخ مصوب به عهده دولت است. مصرف کاغذ در حوزه نشر و مطبوعات در کارگروهی متشکل از مدیران تصمیم‌گیر دولتی و انجمن واردکنندگان کاغذ اتخاذ می‌شود.
 
شما از نماینده انجمن واردکنندگان سوال بفرمایید آیا تا کنون یک نفر از اعضاء انجمن شما پروفرمای ورود کاغذ به کار گروه ارائه کردند که پذیرفته نشده باشد؟ همکاران شما بازار را آشفته کردند، چرا شما برای تنظیم بازار اقدامی نکردید؟
 
در بخش دیگری فرمودید: «اسناد این حوزه در واگذاری کاغذها باید به صورت شفاف منتشر شود» کاملا با شما موافقیم و یک نوبت هم فهرست دریافت کنندگان کاغذ توسط سخنگوی کار گروه کاغذ منتشر شده است و نوبت بعدی هم به زودی منتشر می‌شود.  ما اعتقاد داریم امکان خطا و اشتباه در توزیع  و واگذاری کاغذ  وجود دارد و جای بازنگری و اصلاح دارد. جناب آقای میرباقری، نمی‌شود تمام اقدامات انجام شده سامانه توزیع کاغذ را زیر سوال برد.
 
جناب آقای میر باقری: «شما چرا شفاف سازی نمی‌کنید؟» چرا فهرست واردات و توزیع کاغذ را بطور کامل و شفاف منتشر نمی‌کنید؟ واقعا چه کسانی این میان نفع می‌برند؟ همکاران ما در حوزه نشر یا اعضاء اتحادیه شما؟ فهرست کاغذهای واگذاری به ناشران یک نوبت منتشر شده و شما حتما مشاهده فرمودید؟ چند نفر غیر ناشر کاغذ گرفتند؟ لطفا اعلام بفرمائید.
 
شما فرمودید: «بسیاری از این حواله‌ها در بازار آزاد فروخته شده است.» جناب آقای میرباقری بازار دست شما است، چرا یکی از این فروشندگان حواله‌ها را معرفی نمی‌کنید؟ همان همکاران شما چرا گزارشی از این تخلف را به نهادهای نظارتی جنابعالی گزارش نمی‌کنند؟ چرا جنابعالی به عنوان بالاترین مقام صنفی برخورد نمی‌کنید ؟
 
بر اساس قانون نظام صنفی همکاران شما حق دارند حداقل ۳٪ و تا سقف  ۱۰ درصد از قیمت کالا را به عنوان سود خود در نظر بگیرند.  همکاران شما اعلام کردند به چه دلیلی ما برای مغازه‌هایمان مالیات بدهیم. به همان دلیل که کاغذ هر بند ۱۳۰ هزار تومان را ۴۳۰ هزار تومان می‌فروشند.
 
جناب آقای میرباقری این کاغذها توسط چه کسانی  در بازار فروخته می‌شود؟ جهت اطلاع همگان به عرض می‌رساند اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشور،  توزیع کاغذ را با سود ۵/۱ درصد بفروش می‌رساند، فاکتور رسمی هم صادر می‌کند و مالیات قانونی آن را هم پرداخت می‌کند.

نظر شما