شناسهٔ خبر: 58511 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

"نظریه‌های ژانر در سینما" به قلم محمد شهبا و وحیداله موسوی کتاب شد / بررسی تغییرات ۱۶ ژانر رایج سینما

محمد شهبا از چاپ و انتشار کتاب "نظریه‌های ژانر در سینما" خبر داد.

"نظریه‌های ژانر در سینما" به قلم محمد شهبا و وحیداله موسوی کتاب شد / بررسی تغییرات 16 ژانر رایج سینما

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ محمد شهبا پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه، درباره این کتاب توضیح داد: کتاب "نظریه‌های ژانر در سینما" اثری تالیفی درباره ژانرهای سینمایی است که با همکاری وحیداله موسوی به صورت مشترک نوشتیم و توسط نشر افکار منتشر خواهد شد.

او با بیان این کتاب سه بخش دارد، افزود: بخش نخست به مروری بر نظریه‌های ژانر در سینما از انواع گوناگون دیدگاه‌های تاریخی، دیدگاه‌های محتوای و دیدگاه‌های شکلی در زمینه ژانر و تقسیم‌بندی‌های آن اختصاص دارد. در بخش دوم سینمای هنری به مثابه ژانر، به این مبحث پرداختیم که آیا سینمای هنری خودش یک ژانر است یا نه؟. در بخش سوم نیز شانزده ژانر سینمایی با نمونه از اول تاکنون تحلیل شدند.

شهبا با این توضیح که تالیف کتاب "نظریه‌های ژانر در سینما" دو سال وقت برده، گفت: در این کتاب همه نظریه‌ها بررسی شده و به نقاط قوت و بحث انتقادی آن‌ها نیز پرداختیم. بخشی هم که به سینمای هنری به مثابه ژانر اختصاص دارد فقط در دو سه منبع خارجی مختصر به آن پرداخته شده بود ولی در این کتاب خیلی مفصل توضیح داده شدند و ۱۶ ژانر خیلی پرطرفدار و رایج هم از اول با تحول دوره‌ای و نمونه‌ها بررسی و تغییراتی که این ژانرها داشتند مورد بررسی قرار گرفتند.

او کمبود کتاب منتشر شده در زمینه ژانر و ترجمه‌ای بودن این آثار را دو دلیل مهم تالیف "نظریه‌های ژانر در سینما" دانست و تصریح کرد: برای نوشتن این کتاب از منابع خارجی بهره برده‌ایم. چند کتاب در زمینه ژانر در ایران به چاپ رسیده ولی این متون ترجمه هستند و هر کدام حیطه محدودی را پوشش می‌دهند.

شهبا مدتی است مشغول نگارش چند کتاب تالیفی در حوزه سینمای امروز جهان به صورت قاره‌ای از سینمای آمریکا، سینمای آسیا، سینمای اقیانوسیه، سینمای کره‌جنوبی و سینمای اروپا است که کارهای مفصلی محسوب می‌شوند.

محمد شهبا در سال ۱۳۴۳ در شهرستان سیرجان استان کرمان به دنیا آمد. رشته تحصیلی او در دانشگاه هنر، تدوین فیلم بود و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه تهران به انگلستان رفت و دکترای روایت‌شناسی فیلم (Film Narratology) را در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه ایست انگلیا اخذ کرد.

"روایت‌شناسی؛ شکل و کارکرد روایت" نوشته جرالد پرینس، "دنیای درام" نوشته مارتین اسلین، "تحلیل گفتمان در تلویزیون" نوشته نوریا لورنز-داس، "تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه و علوم شناختی" و "راوی‌ها و روایت‌ها" نوشته گریگوری کوری، "تاملاتی در باب سینما و دین" نوشته مایکل برد و دیگران، "استادان انیمیشن" نوشته جان هالاس، "میزانسن در سینما" نوشته بیل نیکولز، سینما چیست" نوشته آندره بازن، "نظریه‌های روایت" نوشته والاس مارتین و "تاریخ اجتماعی سینمای ایران" اثر جمعی از نویسندگان از جمله آثاری است که با ترجمه شهبا به چاپ رسیده‌اند.

دکتر محمد شهبا در دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر، مدرس کارشناسی ارشد سینما است.

نظر شما