شناسهٔ خبر: 58583 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تنیدگی امر نمایش با زندگی روزمره» در نگاه بی‌قضاوت یک عکاس

مجموعه عکس "Removed" از Eric Pickersgill با حذف ابزار ارتباطاتی تصویری متفاوت از زندگی روزمره ارایه کرده است.

«تنیدگی امر نمایش با زندگی روزمره» در نگاه بی‌قضاوت یک عکاس

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ می‌توان «ابزار ارتباطات جمعی» را امروزه به نوعی نشانه‌ای از جامعه یکدست دانست. جامعه‌ای که صرف نظر از تفاوت‌ها در سبک زندگی، درآمد، قدرت خرید، نگرش، اهداف و....، یک ویژگی مشترک دارد و آن، بهره‌گیری از این ابزار برای به‌روز بودن، آگاهی و رفع نیازهای روزمره است. از این رو علاوه بر تنوع شکلی ابزار ارتباطاتی، محتواهای متنی و بصری نیز به موازات فراگیر شدن این ابزارها، هر روز دگرگون می‌شود تا بر شیفتگی کاربران به فضای مجازی بیافزایند.


 

هرچند یک‌دست‌سازی جامعه در هر فرهنگ و جامعه‌ای به شیوه خاص خودش صورت می‌گیرد، اما روند پرشتاب جهانی‌سازی و انقلاب دیجیتال سبب شد که دیگر مفاهیمی چون «تنوع ظاهری» و «فردگرایی» فقط از مشخصه‌های جوامعِ یک‌دست جوامع سرمایه‌داری نباشد و به دغدغه و روندی بدیهی در بسیاری از جوامع بدل شود. ابزار ارتباطات جمعی به عنوان بخشی از الگوی همسان‌سازی، بی‌رحمانه و مداوم زندگی آحاد مردم را بیشتر به هم شبیه می‌کند.

عکس‌هایی که EricPickersgill در قالب مجموعه عکس "Removed" تهیه کرده است، بیش از هر چیزی خیره شدن و وابستگی انسان‌ها را به حقیقتی به عنوان مجاز به تصویری می‌کشد. واقعیتی که هرچند تا اندازه زیادی ما را از لمس حسی جهان پیرامون دور کرده است و کنش‌های ما را تحت تأثیر قرارداده است اما بهره‌گیری از آن‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. حذف عامدانه این ابزار هوشمند توسط عکاس، غرق شدن ما را در دنیایی نشان می‌دهد که شاید به نوعی «هیچ» است اما زندگی و زمانه امروز را راهبری می‌کنند.




یلدا معیری، عکاس خبری نگاه دیگری به این مجموعه EricPickersgill دارد. وی معتقد است: «عکس‌ها با سیاه و سفید بودن و نداشتن رنگ، خبر از همه‌گیر شدن و فراگیر بودن ابزار و آلات تکنولوژی در همه وجوه زندگی بشر از هر قشر و گروهی می‌دهند؛ بی توجه به جنسیت، سن و سال، وضعیت طبقاتی، تفاوت فرهنگی و …، همه افراد در موضوع دخیل بودن تکنولوژی در زندگی روزمره‌شان اشتراک دارند و ظاهراً از این موضوع هم گریزی نیست. این حضور چنان یکپارچه و همیشگی شده است که گویی در نبود آن، چیزی عمیق در زندگی افراد کم است و در حضورش هم گویی همه چیز در معمولی‌ترین و عادی‌ترین حالت خود است!»

وی در بخش دیگری با اشاره به نگاه بی‌طرف و بدون قضاوت عکاس در به تصویر کشیدن زندگی این افراد می‌گوید: «این سادگی در نگاه عکاس حضور همه‌جانبه و فراگیر تکنولوژی را هم ساده و عادی‌تر جلوه می‌دهد. عکاس با استفاده از زاویه‌های کانونی مختلف این فراگیری را بیشتر گوشزد می‌کند. عکس‌ها نشان می‌دهد ابزارهای تکنولوژی به چیزی بیش از یک وسیله الکترونیکی تبدیل شده است و نقش دستیار، دوست، همراه و همدم را در بسیاری از مواقع ایفا می‌کند.»




به اعتقاد معیری تصاویر این مجموعه از EricPickersgill نشان می‌دهند که «ابزارهای الکترونیک به گونه‌ای در زندگی ما جا باز کرده‌اند که حضورشان بسیار بدیهی و طبیعی و نبودشان بسیار ترسناک و اضطراب آور است. بسیاری از ما بدون همراه داشتن تلفن‌های همراهمان کاملاً فلج هستیم و حتی شماره عزیزترین کسانمان را هم حفظ نیستیم! این وسیله جادویی امروزه سبب ارتباط ما با دنیای پیرامونمان است و بدون آن ما علناً قادر به هیچ‌گونه ارتباطی نیستیم. بوده‌اند افراد معدودی که در ذهن خود به دنبال فاصله از این دنیای الکترونیک و مبارزه با آن بوده‌اند اما دیری نپاییده که مجبور به تسلیم و تن دادن به این موج بزرگ شده‌اند.»

به هر رو، با آن‌که عکس‌های EricPickersgill در مجموعه عکس "Removed" بی قضاوت گرفته‌شده‌اند، اما مساله «درخود فرورفتگی» و مساله «تنیدیگی امر نمایش با زندگی روزمره» انسان‌های امروز در آن‌ها به وضوح نمایان است.

نظر شما