شناسهٔ خبر: 58588 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح تجمیع گرایشهای دوره دکتری در وزارت علوم کلید خورد

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: برنامه تجمیع گرایش های دوره دکتری تحت یک عنوان در وزارت علوم درحال بررسی است اما هنوز به جمع بندی نرسیده است.

طرح تجمیع گرایشهای دوره دکتری در وزارت علوم کلید خورد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین حسینی گفت: برنامه تجمیع گرایش‌های دوره دکتری تحت یک عنوان تنها مربوط به دانشگاه تهران نیست بلکه این موضوع به عنوان یک سیاست برای کل کشور در وزارت علوم درحال بررسی است اما هنوز در این زمینه جمع بندی صورت نگرفته است.

وی افزود: در دانشگاه تهران پیگیر موضوع هستیم اما این برنامه باید به صورت کلی در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب برسد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در دنیا مدل لوزی برای عناوین دوره‌های مختلف تحصیلی دنبال می‌شود به نحوی که در مقطع کارشناسی عناوین رشته‌ها به صورت کلی، در مقطع کارشناسی ارشد عناوین رشته‌ها به صورت جزئی و در مقطع دکتری عناوین رشته‌ها به صورت کلی تعریف شده است.

حسینی عنوان کرد: در ایران طی سال‌های گذشته گرایش‌های متعددی در مقطع کارشناسی وجود داشت که این گرایش‌ها با یکدیگر تجمیع شدند و اکنون به طور مثال در رشته‌هایی مانند برق، جغرافیا و روان شناسی دانشجویان براساس یک عنوان کلی فارغ التحصیل می‌شوند.

وی اظهار داشت: اما در خصوص دوره‌های کارشناسی ارشد در دنیا نیز اینگونه است که گرایشی شدن رشته‌ها مورد توجه است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که آموزش عالی با رویکرد توسعه‌ای مواجه بود عناوین دوره‌های دکتری بسیار ریز و جزئی شده بودند برای مثال رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران با عناوینی مانند گرایش حماسی، ثنائی و عرفانی تدریس می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته اکنون در این دانشگاه پذیرش دوره دکتری ادبیات فارسی تنها با یک عنوان دنبال می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: این رویه تنها مربوط به رشته ادبیات نیست بلکه اکنون بسیاری از رشته‌های دوره دکتری در دانشگاه‌ها با این روند مواجه هستند.

وی عنوان کرد: این درحالی است که دانشگاه‌های دنیا دوره‌های دکتری در یک عنوان کلی تعریف شده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار داشت: در صورتی که برای برنامه تجمیع گرایش‌های دوره دکتری تحت یک عنوان در شورای گسترش تصمیم گیری صورت گیرد این برنامه از سال ۹۹ قابل اجرا خواهد بود.

نظر شما