شناسهٔ خبر: 58620 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرزاد امینی: حضرت ابراهیم(ع) چطور پدر ایمان لقب گرفت؟ / چالش فلسفی «ترس و لرز»

کارگردان «ترس و لرز» از تجربه اجرای این اثر نمایشی و دراماتیک کردن کتاب مشهور کی‌یر کگور سخن گفت.

حضرت ابراهیم(ع) چطور پدر ایمان لقب گرفت؟ / چالش فلسفی «ترس و لرز»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فرزاد امینی کارگردان نمایش «ترس و لرز» که روزهای پایانی اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد سپری می‌کند درباره استقبال مخاطبان از این نمایش گفت: با وجود استقبال کم اما از بازخوردهای نمایش بسیار راضی بودم و صادقانه بگویم که چنین انتظاری نداشتم. این نمایش برگرفته از کتاب «ترس و لرز» کی‌یر کگور فیلسوف دانمارکی قرن نوزده است و با وجودی که این اثر فلسفی کلاسیک، دراماتیک و داستان‌پرداز نیست اما من از درک مخاطبان حیرت کردم و به ادامه چنین پروژه‌هایی ترغیب شدم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر سطح سلیقه و نیاز تماشاگران تئاتر دچار تغییراتی شده است که البته این تغییر ناگزیر بود و فضای موجود تئاتر ایجاب می‌کرد این اتفاقات رخ دهد و خوب است که اهل اندیشه و تفکر درباره این تغییر سلیقه صحبت کنند اما ای کاش مانند همه جای دنیا بودجه دولتی برای حفظ و حراست از «آرت» (Art) شکل می‌گرفت.

امینی بیان کرد: من تعمدا به جای استفاده از کلمه هنر از آرت استفاده کردم چون متأسفانه مفهوم هنر در ایران از محتوای خود تهی شده است. در دوران کوتاهی که در آلمان اقامت داشتم، شاهد بودم که دولت آلمان برای حفظ و نگهداری اپرا هاوس فرانکفورت در مقابل موسیقی عامه‌پسند و پاپ چقدر تلاش می‌کند در حالی که در ایران برای حفظ فرهنگ و هنر گذشته تلاشی نمی‌شود.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: در این اجرا بسیار به کتاب کی‌یر کگور متعهد بودم و البته این نگرانی را هم داشتم که مخاطب چطور قرار است با اثر روبرو شود. این کتاب سه فصل دارد و من در اجرا طبق این سه فصل جلو رفتم. در این فصول نویسنده مسائل پیش روی حضرت ابراهیم(ع) به‌عنوان کسی که در ظاهر می‌خواهد عملی غیراخلاقی (کشتن فرزند) را انجام دهد، به چالش می‌کشد. این یک چالش فیلسوفانه و دراماتیک است اما از درون آن داستان و درام شکل نمی‌گیرد از همین رو تبدیل کردن آن به اثری نمایشی کار سختی بود. کی‌یر کگور در کتابش تلاش می‌کند برای این چالش دراماتیک توضیحی فلسفی پیدا کند و بگوید چرا به حضرت ابراهیم(ع) می‌گوییم پدر ایمان.

وی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: کی‌یر کگور بار بزرگی را از روی دوش انسان برمی دارد تا انسان هم بتواند زندگی عادی‌اش را با تمام نیازهای انسانی و غریزی داشته باشد و هم به‌عنوان یک بنده با ایمان شناخته شود. کی‌یر کگور درهای کلیسا را به روی همه مردم باز کرد و آغازگر شکل‌گیری جامعه مدرن و لیبرال بود.

ترس و لرز» یکی از آثار سورن کی یرکگور است که وی آن را یکی از بهترین کتاب‌های خود توصیف کرده و گفته که این کتاب برای جاودانه کردن نام او کافی است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: ترس و لرز با تفکری اگزیستانسیال با محور تنهایی و اضطراب به سفر سه روزه حضرت ابراهیم به مقصد کوه مرایه می‌پردازد.

این نمایش با بازی زهرا سوری و بهرام عباسی فرد تا ۱۷ اسفند ماه روی صحنه خواهد بود.

نظر شما