شناسهٔ خبر: 58627 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

داستان‌هایی بی‌مدد کلام

چوبکند اکسپرسیونیسم آلمان جنبش هنری تاثیرگذاری بود که در اوایل سده بیستم میلادی شکل گرفت. هنرمندان اکسپرسیونیست با به کار گرفتن رنگ‌های تند و فرم‌های انتزاعی و معوج حالات و عواطف اعضای عصیانگر آن جنبش را به نمایش می‌گذارند و روح طغیانگر زمانه را بازتاب می‌دادند.

فرهنگ امروز: واحد آثار ویژه انتشارات علمی و فرهنگی پس از به پایان آوردن کار عظیم سیری در هنر ایران در سال ۱۳۸۷ مامور آن شد تا به تولید آثاری بپردازد که معرف فرهنگ و هنر ایران و تمدن اسلام باشد که در این راه تاکنون دو کتاب هنر و معماری ایران و معماری و هنر اسلامی در شمال افریقا و اسپانیا منتشر کرده است. اما از سال ۱۳۹۴ ماموریتی دیگر را نیز برعهده گرفته، یعنی تولید آثاری تصویر محور که به ارتقای فرهنگ و سواد بصری جامعه ایران یاری رساند. به این منظور با راهنمایی کارشناسان و کتابشناسان خبره کتاب‌هایی با موضوعات مختلف انتخاب شد تا به تدریج ترجمه و منتشر شود. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بدین طریق انتخاب شد و بالطبع فصل مشترک کتاب‌های کودک و نوجوان و بزرگسال می‌بود آثار بزرگترین تصویرگران جهان است.

خورشید

(داستانی بازگفته در ۶۳ تصویر)

فرانس ماسریل

ناشر: علمی و فرهنگی

تعداد صفحه: ۱۴۴ صفحه

قیمت: ۱۲ هزار تومان

خورشید اثر فرانس ماسریل از جمله این مجموعه است که داستانی بازگفته در ۶۳ تصویر است. ماسریل اهل فلاندرز بلژیک نقاش و گرافیستی مشهور که آثارش زینت بخش بسیاری از رمان‌ها نویسندگان بزرگ روزگارش نظیر هرمان هسه، توماس مان امیل زولا و دیگران بود. او هنرمندی بسیار پرکار بود؛ مواد تبلیغاتی و پوستر تولید می‌کرد نقاشی می‌کشید آثار تولستوی رولان زولا و وایلد را تصویرگری می‌کرد و در کنار اینها با آثارش مبلغ آرمان‌های جمهوری‌خواهان اسپانیا نیز بود. اما این ناول‌های بی کلام اوست که نامش را در عالم هنر جاودانه ساخته است. مجموعه چاپ دستی‌هایی که داستان را بی‌مدد کلام روایت می‌کنند آیینه‌های نمادین تمدن بشرند که در آن چنان که توماس مان نوشته است ماسریل تصویر کارخانه بی ترحم زندگی مدرن را منعکس کرده است. خورشید رابطه شکننده انسان و سرنوشت را وا می‌کاود کشمکش درونی انسان بر سر دوراهی فردیت و ندایی که او را به همرنگی با جماعت فرامی‌خواند.

سرنوشت

(داستانی به روایت تصویر)

اتو نوکل

ناشر: علمی ‌و فرهنگی

تعداد صفحه: ۴۲۶ صفحه

قیمت: ۳۰ هزار تومان

اثر دیگر این مجموعه سرنوست اثر اتو نوکل است. او از جمله هنرمندان اکسپرسیونیست آلمانی است که سهم بسزایی در پیدایش رمان بی‌کلام یا رمان گرافیک (گرفیک ناول) داشتهاند. از نوکل آثار متعددی برجای ماندهاست که سرنوشت یکی از بهترین‌های آن‌هاست. او در این کتاب داستان سقوط و تباهی زن آلمانی گمنامی را در ۱۸۸ تصویر روایت می‌کند. اگرچه در تصاویر ارجاع تاریخی دقیق به چشم نمی‌خورد زمان و مکان وقوع داستان را می‌توان آلمان دوره جمهوری وایمار دانست. نوکل در این اثر متاثر از فضای فرهنگی جمهوری وایمار و نیز میراث دار پیشروان مکتب اکسپرسیونیسم آلمانی است. او در این اثر بسیار هنرمند نوآوری بود. سرنوشت اولین کتابی است که تصویر آن با تکنیک چاپ بر روی صفحه سربی به وجود آمدهاست. در ابتدای کار نوکل از چوب استفاده می‌کرد اما در دهه ۲۰ میلادی با کمبود و  گران شدن چوب از سویی و پی بردن به امکانات زیبایی شناختی چاپ سربی از سوی دیگر به این چاپ روی آورد. آنچه در تکنیک نوکل جلب نظر می‌کند استفاده از مغارهای دندانه‌دار است که می‌شد با آن شیارهای موازی را همزمان روی ورقه سربی ایجاد کرد.

آثار چوب‌کند اکسپرسیونیست‌های آلمان

ویراسته شین ولر

ناشر: علمی و فرهنگی

تعداد صفحه: ۱۵۲ صفحه

قیمت: ۲۵ هزار تومان

سومین کتاب از مجموعه فرهنگ بصری به چوب‌کندهای اکسپرسیونیست‌های آلمان اختصاص دارد. اکسپرسیونیسم آلمان جنبش هنری تاثیرگذاری بود که در اوایل سده بیستم میلادی شکل گرفت. هنرمندان اکسپرسیونیست با به کار گرفتن رنگ‌های تند و فرم‌های انتزاعی و معوج حالات و عواطف اعضای عصیانگر آن جنبش را به نمایش می‌گذارند و روح طغیانگر زمانه را بازتاب می‌دادند. وودکات یا چوب‌کند از رایج‌ترین تکنیک‌هایی بود که این هنرمندان برای خلق آثارشان از آن بهره بردهاند. این کتاب دربردارنده مجموعهای بی نظیر از ۱۰۰ اثر چاپی عالی چوب‌کند از ۳۰ هنرمند بزرگ است آثاری از ارنست بارلاخ، ماکس بکمان، امیل نولده و بسیاری دیگر. بخش اعظم آثاری که در این مجموعه بازچاپ شدهاند به سه دهه نخست قرن بیستم تعلق دارد آثاری قدرتمند که حال و هوای متفاوتی دارند؛ مثلا پرتره فکورانه کارل اشترنهایم اثر کنراد فلیکس مولر، مدرسه سوارکاری اثر مهیج فرانتس مارک یا مسیح بر فراز کوه زیتون اثر متاثرکننده رنست بارلاخ.

مصائب جنگ

فرانسیسکو گویا

مترجم: زهره هدایتی بیدهندی

ناشر: علمی و فرهنگی

تعداد صفحه: ۱۸۴صفحه

قیمت: ۲۷ هزار تومان

چهارمین کتاب از مجموعه فرهنگ بصری به مصائب جنگ اثر سترگ فرانسیسکو گویا اختصاص دارد. گویا متولد آراگون اسپانیا است. نقاشی را از سیزده سالگی زیر نظر خوزه لوزان فراگرفت. تحصیلات خود را در رم ادامه داد. طرح‌هایی که برای پرده‌های کارگاه سلطنتی کشید نخستین آثاری بود که استعدادش را در نقاشی آشکار کرد. یکی از تاثیرگذارترین آثار فرانسیسسکو گویا و نیز یکی از شاهکارهای هنری غرب مجموعهای است که پس از مرگ وی مصائب جنگ نامیده شد. شخصیت پردازی‌های ناب و صحنه‌های خشن و گزنده این تصاویر کیفرخواستی بصری است علیه جنگ و دهشت‌های آن. شورش اسپانیا در ۱۸۰۸ به جنگ سهمگین شبه قاره ایبری با فرانسه دوران ناپلئون کشیده شد و گویا که خود شاهد نبرد خونین و قحطی هولناک مادرید بود یا به واسطه روایت‌های دوستان و هم‌عصرانش از آن مطلع شده بود در مجموعه آثار چاپی‌اش صحنه‌های جاودانهای از این وقایع خلق کرد.

نظر شما