شناسهٔ خبر: 58732 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش دوره‌های مشترک با دانشگاههای خارجی/برگزاری روز علم در خارج

معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی وزارت علوم از برگزاری حدود ۵۰ دوره مشترک با دانشگاه های خارجی خبر داد و گفت: در سال جدید برگزاری این دوره ها افزایش خواهد داشت.

افزایش دوره‌های مشترک با دانشگاههای خارجی/برگزاری روز علم در خارج

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عطا الله کوهیان با اشاره به برنامه‌های معاونت امور بین‌الملل وزارت علوم در سال ۹۸ گفت: برخی از برنامه‌هایی که در سال ۹۸ پیگیری می‌شود ادامه برنامه‌هایی است که در سال ۹۷ شروع شده است.

اجرای تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب

وی افزود: برای ادامه این برنامه‌ها با توجه با تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم که ایشان اشاره کرده بودند، تعاملات علمی با کشورهای مسلمان و سایر کشورها مد نظر قرار گیرد، طبیعتاً در این برنامه‌ها سعی می‌کنیم فعال‌تر شده و رشدی را که امسال داشته‌ایم را افزایش دهیم.

برقراری ارتباط با کشورهای خارجی

معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی وزارت علوم ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در سال جدید توسط مرکز همکاریهای علمی و بین‌المللی وزارت علوم ادامه می‌یابد برقراری ارتباط با کشورهای مختلف است.

وی ادامه داد: ما در وزارت علوم کشورهای خارجی را به دو دسته تعریف کرده‌ایم، یکی کشورهای هدف در حوزه توسعه، مانند سوریه، عراق، مالزی و برخی کشورهای دیگر که در مورد این کشورها، بیشتر جذب دانشجو و بورسیه کردن دانشجویان کشورهایی مثل یمن، لبنان، مد نظر بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ بنا داریم علاوه بر بورسیه کردن دانشجویان کشورهای مذکور، حضور ما نیز در این کشورها از طریق ایجاد شعبات پررنگ‌تر باشد.

ایجاد شعبه دانشگاهی در کشورهای سوریه و عراق

کوهیان افزود: بر همین اساس در تفاهم نامه‌هایی به کشورهای سوریه و عراق پیشنهاد خواهیم کرد تا شعباتی از دانشگاه‌های ما در این کشورها تأسیس شود همچنین رفت و آمد اساتید برای دوره فرصت مطالعاتی را تشویق و حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: با کشور مالزی جلسه‌ای برگزار کرده‌ایم که علاوه بر رفت و آمدهای دانشجویی، پروژه‌های مشترک نیز انجام گیرد.

معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی وزارت علوم افزود: بنابراین تغییرات عمده در برنامه کشورهای هدف در حوزه توسعه، علاوه بر بخش دانشجویی در سایر امور آکادمیک نیز صورت خواهد گرفت.

کوهیان خاطرنشان کرد: در مورد کشورهای هدف در حوزه راهبردی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا نیز پروژه‌های مشترک و رفت و آمد اساتید همچنان در سال جدید نیزادامه می‌یابد.

برگزاری روز علم در کشورهای خارجی

وی افزود: اما حرکت‌های دیگری هم می‌خواهیم با کشورهای هدف داشته باشیم. می‌توان با برگزاری روز علم در این کشورها پتانسیل‌های خودمان را به رخ این کشورها بکشیم.

وی ادامه داد: از برنامه‌های دیگری که در سال ۹۸ اجرایی خواهیم کرد برنامه‌ریزی جهت تولید مقالات علمی مشترک بیشتر است. یکی از روش‌های رده بندی دانشگاه‌ها، تعداد مقالاتی است که اساتید یک کشور با اساتید کشورهای خارجی دارند.

معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی وزارت علوم ادامه داد: درصدد هستیم بر اساس تشویق‌هایی که انجام می‌دهیم این کار صورت گیرد و دانشجویان دکتری ما استاد راهنمای مشترک داشته باشند و یا شرایط فرصت مطالعاتی اساتید را با رایزنی‌های صورت گرفته تسهیل کنیم.

گسترش اجرای پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی در سال جدید

وی ادامه داد: همچنین ما در پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی بسیار موفق بوده‌ایم که امیدواریم در سال جدید بتوانیم آن را گسترش دهیم.

کوهیان به توسعه تعاملات علمی با ایرانیان مقیم خارج اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم این برنامه را در سال جدید گسترش دهیم.

وی ادامه داد: ایجاد دوره‌های تحصیلی مشترک با دانشگاه‌های برتر خارجی یکی از برنامه‌هایی است که در سال ۹۸ نیز پیگیری می‌شود در چند سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ دوره‌های مشترک بین دانشگاه‌های داخل و خارج داشته‌ایم امیدواریم این روند ادامه یابد.

افزایش تعداد دانشجویان خارجی

کوهیان افزود: افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در کشورمان از دیگر سیاست‌های ما در سال ۹۸ است، در مجموع بالغ بر ۵۰ هزار دانشجو خارجی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند این یکی از سیاست‌هایی است که هم ما استقبال می‌کنیم هم دانشگاه‌های خارج و امیدواریم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

تسهیل ورود اساتید خارجی به داخل کشور

وی به تسهیل ورود اساتید خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: محققان خارجی زیادی به ایران می‌آیند برنامه ما این است که ورود اساتید خارج از کشور را تسهیل کنیم و امیدواریم این قضیه را تقویت کنیم.

نظر شما