شناسهٔ خبر: 58750 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازدید از برخی موزه‌ها محدود می‌شود/ظرفیت تکمیل است

مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌های تهران بیشتر از ظرفیت و گنجایش موزه‌ها شده اند به همین دلیل تصمیم داریم برخی محدودیت‌ها را ایجاد کنیم.

بازدید از برخی موزه‌ها محدود می‌شود/ظرفیت تکمیل است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدرضا کارگر گفت: بازدیدکنندگان زیادی از آثار تاریخی شهر تهران دیدن کردند. جایی مانند کاخ سعدآباد تا قبل اتفاقات مربوط به سیل و بارندگی، روزی بیشتر از ۱۶ هزار بازدیدکننده داشت کاخ گلستان نیز روزی حدود ۱۲ هزار بازدیدکننده و موزه ملی ایران بیش از چهار هزار بازدیدکننده در هر روز داشته است. کاخ نیاوران نیز حدود هشت هزار نفر در روز میزبان بازدیدکنندگان بود.

وی با اعلام اینکه بازدیدکنندگان خارجی موزه‌ها نیز افزایش پیدا کرده‌اند افزود: این استقبال خوب از موزه‌های تهران چند عامل داشته است یکی اینکه تهران که همیشه محل گذر گردشگران بوده، حالا به مقصد گردشگران تبدیل شده است. از نظر اجتماعی نیز تحولی در جامعه رخ داده است چون می‌بینیم که توجه به مسائل فرهنگی در میان خانواده‌ها نمود بیشتری پیدا کرده است و مردم دیدن اماکن تاریخی و موزه‌ها را در سبد بازدیدهای عید خود قرار می‌دهند.

کارگر بیان کرد: فضاهای مجازی نیز کمک زیاد به ایجاد این فضا کرده است. همچنین کودکان نیز در خانواده‌ها توانسته‌اند این تأثیر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه، طبق آمار ۸۰ درصد بازدیدکنندگان از موزه‌ها گردشگران شهرهای دیگر هستند تصریح کرد: این نگاه فرهنگی در میان خانواده‌ها نه تنها در بازدید از موزه‌ها نمود پیدا کرده بلکه استقبال آنها از سینماها و یا اماکن فرهنگی دیگر نیز بیشتر شده است.

مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: دیگر این سوال نخ نما شده که چرا موزه‌ها بازدیدکننده ندارند. چون اکنون اکنون به دنبال این هستیم که در برخی از اماکن تعداد بازدیدکننده‌ها را محدود کنیم چون مراکز تاریخی ظرفیت پذیرش این تعداد گردشگر را ندارند. ما برای خیلی از فضاها محدودیت در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: اگر دقت کنیم می‌بینیم که ۹۰ درصد بازدیدکنندگان از موزه‌های مهم دنیا توریست‌ها هستند. در کشور ما ده درصد توریست خارجی داریم که به موزه‌ها می‌روند. بخشی از ازدحام بازدیدکنندگان به دلیل توریست پذیری کشورهاست. در فرانسه هزاران نفر از موزه لوور دیدن می‌کنند چون این کشور ۶۰ میلیون گردشگر دارد. بنابراین از هر هزار نفر صد نفرشان فرانسوی هستند که به لوور رفته‌اند.

نظر شما