شناسهٔ خبر: 5881 - سرویس مسائل علوم‌انسانی
نسخه قابل چاپ

محمدعلی فتح الهی در گفتگو با فرهنگ امروز:

اشکال اساسی در دروس دانشگاهی به اساتید برمی گردد نه محتوای دروس

محمدعلی فتح الهی محمدعلی فتح الهی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مورد تعطیلی برخی رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها معتقدند ضعف در محتوای دروس علوم انسانی نیست، بلکه این ضعف به اساتید این حوزه بر می گردد.

محمدعلی فتح الهی در پاسخ به خبرنگار سایت فرهنگ امروز گفت؛ این که گفته می شود محتوای دروس ارائه شده در دانشگاه ها مربوط به مطالب گذشته و قدیمی است، درست نیست. زیرا اساتید خود را به محتوایی خاص مقید نمی کنند، این که صرفا متون و مطالب قدیمی را برای دانشجویان خود تدریس کنند. خود استاد در هر زمینه ای که تخصص داشته باشد عموما مطالعات خود را به روز می کند که این مطالعات می تواند هم مربوط به دروس با مبانی غربی باشد و هم مطالعات با جنبه ی بومی و اسلامی شده ی علوم. فتح الهی افزود؛ اگر استاد به منابع جدید دسترسی داشته و نسبت به آن آگاهی های لازم را کسب کند، طبیعی است مطالبی نو و جدید را سر کلاس مطرح می سازد.

این محقق علوم سیاسی بیان داشت؛ اساتید، آزادی عمل دارند. قطعا به مطالب جدید، دسترسی دارند و می توانند آن ها را تدریس کنند. و ما نمی توانیم بگوییم صرفا محتوای دروس، مربوط به تاریخی در گذشته بوده و کارایی ندارند و باید تعطیل شوند.

فتح الهی در ادامه گفت؛ البته باید پذیرفت برخی اساتید مطالعاتشان به روز نیست و متاسفانه در این زمینه کم کاری صورت می گیرد. این جا مشکل در استاد است نه در محتوای درسی. حتا جنبه ی اسلامی بودن محتواها هم دست اساتید است که باید مطالعات لازم را در این زمینه داشته باشند. لذا ممکن است ما بگوییم استادی داریم که توانایی به روز کردن مطالعاتش را ندارد که این اشکال برمی گردد به اساتید، نه محتوای دروس و علوم.

این مدرس دانشگاه عنوان داشت؛ اگر در حالت کلی ترکیب  هیات علمی دانشگاهی به شکلی باشد که اساتید آن خود را ملزم به مطالعه و آگاهی از رئوس جدید کنند دلیلی برای تعطیلی آن رشته در دانشگاه ها وجود ندارد.

استادیار علوم سیاسی بیان کرد؛ ویژگی که عصر ما دارد ارتباطات قدرتمند و دسترسی آسان به متون جدید و تحقیقات به روز است. و یک فرد به راحتی می تواند هم به کتاب ها و هم به مطالعات و پژوهش های ی مورد نظر خود در این زمینه، چه با مبانی غربی اش و چه با مبانی بومی و اسلامی اش دست یابد و دانش خود را ارتقا دهد. مهم آن عزم و اراده یک عضو هیات علمی است که بخواهد اطلاعات خود را بالا ببرد و علمش را به روز نگه دارد.

محمدعلی فتح الهی در مورد مسافرت های خارج از کشور اساتید برای بالا بردن دانش و به روز کردن آگاهی های شان گفت؛ این یک فرصت است و اساتید می توانند فارغ از مشغله های تدریس و فعالیت های روزمره، تمام وقت خود را روی مطالعات جدید متمرکز کنند و اطلاعات خود را به روز کنند. اما اگر چنین فرصتی هم مهیا نباشد باز هم اساتید می توانند دانش خود را ارتقا دهند و محتوای دروس تدریسی را به روز نگه دارند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۲۳:۰۶mohammad hnr 0 1

    kamel va jame bod
                                

نظر شما