شناسهٔ خبر: 58859 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی/ علمی کاربردی در مسیر ادغام

معاون ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور آخرین وضعیت اجرای سند آمایش توسط وزارت علوم را اعلام کرد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی در مسیر ادغام قرار گرفته است.

آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی/ علمی کاربردی در مسیر ادغام

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمید امیدوار در گفتگویی درباره آخرین وضعیت ارائه گزارش سند آمایش آموزش عالی به ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری هر دو ملزم هستند که گزارش سند آمایش آموزش عالی را به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت علوم درباره سند آمایش آموزش عالی گفت: ماده ۱ این سند، حوزه آموزش عالی را به ۱۰ منطقه تقسیم و وزارت علوم برنامه اجرایی خود را بر اساس این ماده تدوین کرده است. همچنین ماده ۲ این سند به ساختار مدیریت منطقه‌ای اشاره کرده است که با اجرای ماده یک یعنی منطقه بندی، ماده ۲ (مدیریت منطقه‌ای) نیز به نوعی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش وزارت علوم ماده ۱ و ۲ سند آمایش اجرایی شده است افزود: ماده ۳ سند به «ساماندهی مؤسسات آموزش عالی» اشاره کرده است که در این ماده به بحث ادغام و تجمیع مؤسسات اشاره شده است. برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه جامع علمی کاربردی اقداماتی در راستای ماده ۳ سند آمایش انجام داده‌اند و واحدهای این دانشگاه به سمت تجمیع و ادغام پیش رفته است.

امیدوار افزود: ولی با این وجود هنوز وزارت علوم درباره اجرای ماده ۳ به طور متمرکز درباره دانشگاه‌های پیام نور، علمی و کاربردی، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های گزارش مکتوبی ارائه نکرده و تنها اعلام کرده که گزارش این بند آماده ارائه است.

معاون هماهنگی و اجرایی سازی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور یادآور شد: ماده ۴ سند آمایش آموزش عالی به طرح «رتبه بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی» اشاره کرده است که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این خصوص رتبه بندی را انجام داده و مقرر شده این طرح تکمیل و به تصویب ستاد نقشه جامع علمی برسد.

وی یادآورشد: ماده ۵ سند آمایش آموزش عالی درباره «مأموریت گرا کردن مؤسسات آموزش عالی» است که وزارت علوم در این خصوص نیز به صورت پراکنده کارهایی را اجرا کرده است ولی هنوز گزارشی ارائه نداده است.

معاون هماهنگی و اجرایی سازی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ماده ۶ سند آمایش آموزش عالی اشاره کرد و افزود: این ماده نیز به «طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی» می‌پردازد که قرار است وزارت علوم از طریق سازمان سنجش این گزارش را نیز ارائه کند.

وی ادامه داد: ماده ۷ این سند درباره «آموزش های مهارتی» است که وزارت علوم اعلام کرده با توجه به نظام جامع آموزش‌های فنی و مهارتی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای درحال کار بر روی اجرایی سازی این ماده است.

امیدوار افزود: ماد ۸ نیز درباره «اشغال فارغ التحصیلان و تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز جامعه» است که در این زمینه قرار است وزارت علوم با وزارت کار همکاری داشته باشد.

نظر شما