شناسهٔ خبر: 58861 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختیار ایجاد و انحلال مراکز پژوهشی به دانشگاهها واگذار شد

مدیرکل سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: اختیار ایجاد مراکز پژوهشی به دانشگاهها واگذار شد و براساس آیین نامه جدید برای تأسیس مرکز پژوهشی دیگر نیازی به مجوز شورای گسترش نیست.

اختیار ایجاد و انحلال مراکز پژوهشی به دانشگاهها واگذار شد

با گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محسن شریفی در گفتگویی گفت: آئین نامه واگذاری اختیار به دانشگاه‌ها برای تأسیس مراکز پژوهشی با امضای وزیر علوم به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در این آئین نامه نحوه ایجاد و انحلال این مراکز اعلام شده است.

وی افزود: در این آئین نامه دانشگاه‌ها برای انجام ماموریت‌هایی که در سطح دانشگاه، منطقه و یا ملی برعهده دارند می‌توانند ساختارهای پژوهشی ایجاد کنند که این ساختارها شامل هسته پژوهشی، آزمایشگاه تحقیقاتی، گروه پژوهشی و مرکز تحقیقات یا پژوهشکده است.

مدیرکل سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: بر اساس این آئین نامه دانشگاه‌ها مختارند با تصویب هیئت امنا این ساختارها را ایجاد کنند بنابراین برای این موضوع ابتدا باید آئین نامه و دستورالعمل داخلی با تصویب هیئت امنا داشته باشند.

شریفی خاطرنشان کرد: این مراکز تقاضا محور هستند و می‌توانند به فعالیت‌های پژوهشی زیر نظر دانشگاه بپردازند و نیازی به اخذ مجوز از شورای گسترش ندارند در حالی که در گذشته راه اندازی این مراکز نیازمند اخذ مجوز از شورای گسترش بود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه خود دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی است، بنابراین تشکیل مراکز پژوهشی در دانشگاه‌ها دیگر نیازی به مجوز جدید از شورا نیست.

مدیرکل سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: مراکز پژوهشی باید برنامه پژوهشی داشته باشند و به صورت بین رشته‌ای و بین دانشکده‌ای تشکیل می‌شوند.

شریفی اظهار داشت: هرگاه برنامه این مراکز به طور کامل انجام و به پایان رسید زمینه انجام برنامه جدید فراهم خواهد شد.

وی گفت: همچنین بر اساس این آئین نامه در صورتی که فعالیت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها به اتمام رسید و دیگر نیازی به فعالیت جدید نبود این مراکز بدون کسب مجوز از شورای گسترش می‌توانند منحل و یا تغییر مأموریت دهند.

نظر شما