شناسهٔ خبر: 58898 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی برندگان جایزه پولیتزر ۲۰۱۹ در بخش روزنامه‌نگاری/ استقبال از آثاری که افشا کننده ترامپ بودند

جوایز پولیتزر ۲۰۱۹ دوشنبه شب به سازمان‌های خبری‌ای اهدا شدند که مواردی از سوء‌استفاده یا کلاهبرداری مالی پیشین رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را آشکار کردند.

استقبال از آثاری که افشا کننده ترامپ بودند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با اهدای جوایز پولیتزر از تداوم کار روزنامه‌نگاران در مقابل حملات تند و تیز رئیس‌جمهور به رسانه‌های آزاد تجلیل شد.

جوایز پولیتزر که نخستین بار در سال ۱۹۱۷ اهدا شدند، هر سال توسط دانشگاه کلمبیا به خاطر برتری در روزنامه‌نگاری اهدا می‌شوند.

در این مراسم همچنین از اراده برندگان امسال برای گفتن حقیقت و مقاومت در برابر سرکوب تجلیل شد و در عین حال از قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس واشنگتن پست صحبت شد که توسط قاتلان عربستان سعودی در سفارت ترکیه صورت گرفت.

خانم کندی مجری مراسم گفت: «آثار برنده امسال یک بار دیگر نمایانگر اراده‌ای آهنین برای سر پا نگه داشتن اصول این حرفه نجیب هستند».

نیویورک تایمز جایزه گزارشگری توصیفی را به خاطر تحقیقی ۱۸ ماهه دریافت کرد که در نهایت آشکار کرد چطور رئیس‌جمهور آینده و اعضای خانواده‌اش از زیر پرداخت تقریباً نیم میلیارد دلار مالیات فرار کردند.

وال استریت ژورنال نیز جایزه گزارشگری ملی را به خاطر افشای پرداخت‌های مخفی همکاران رئیس‌جمهور به دو زن به خاطر پنهان نگه داشتن روابط آن‌ها با ترامپ پیش از انتخابات ۲۰۱۶ دریافت کرد.

روزنامه ساوت فلوریدا سان سنتینل جایزه خدمت عمومی را برد که به عنوان مهم‌ترین پولیتزر شناخته می‌شود. علت دریافت این جایزه به ثبت رساندن کشتار ۱۷ نفر در دبیرستان داگلاس استونمن در پارکلند در ماه فوریه بود. مقاله‌های عمیق این روزنامه آشکار کردند که مقامات محلی چطور در اجرای وظایف خود قصور کردند و در نتیجه باعث کشته شدن افراد بیشتری شدند.

پیتزبرگ پست-گازت جایزه پولیتزر را به خاطر پوشش خبری حمله مسلح صومعه تری آف لایف در ماه اکتبر از آن خود کرد که در آن ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند.

هیأت پولیتزر همچنین از روزنامه کاپیتال گازت آناپولیس با یک اشاره ویژه و جایزه‌ای ۱۰۰ هزار دلاری تجلیل کرد. در ماه ژوئن پنج نفر از کارمندان این روزنامه در یک حمله مسلحانه کشته شدند. دینا کندی مدیر این جوایز از «تعهد خارق‌العاده روزنامه برای پوشش اخبار در زمانی از غم غیرقابل توصیف» تحسین کرد.

در تجلیل از سه روزنامه سان سنتینل، پست-گازت و کاپیتال گازت، هیأت پولیتزر تاکید کرد که روزنامه‌نگاری محلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، مخصوصاً در زمانی که روزنامه‌های منطقه‌ای دارند برای بقای خود تلاش می‌کنند.

فهرست دیگر برندگان چنین است:

گزارشگری تحقیقی

لس آنجلس تایمز به خاطر مجموعه‌ای از مقالات که سو استفاده جنسی دکتر جورج تیندال از دانشگاه ساوت کالیفرنیا را آشکار می‌کرد موفق به کسب جایزه شد.

گزارشگری محلی

نویسندگان روزنامه ادووکت واقع در لس‌آنجلس به خاطر تحقیق خود درباره یکی از قوانین لوییزیانا به رسمیت شناخته شدند. این قانون به اعضای هیأت منصفه اجازه می‌دهد متهم‌ها را بدون رای‌های یک‌صدا محکوم کنند.

گزارشگری بین‌المللی

اعضای تیم رویترز و دو خبرنگار از اسوشییتد پرس به خاطر افشا کردن واحدهای نظامی و اعضای بودایی یک دهکده که مسئول اخراج سیستماتیک و قتل مسلمانان روهینگیا بودند، برنده شدند. گزارشگران رویترز در ماه دسامبر ۲۰۱۷ دستگیر شده و بعداً متهم به هفت سال زندان شدند.

نویسندگی مطالب بلند

هانا درایر از پروپابلیکا موفق به کسب جایزه پولیتزر شد چون توانست زندگی مهاجران سالوادوری را به نحوی به تصویر بکشد که نشان می‌داد زندگی آن‌ها چگونه به دلیل حملات دولتی به دار و دسته‌های گروه ام‌اس -۱۳ نابود شده است.

نظر شخصی

تونی مسنجر از روزنامه سن لوئیس دیسپچ توانست به خاطر مجموعه‌ای از مقالات منتشرشده خود که نشان می‌دهد چطور افرادی که متهم به جرایم کوچک شده‌اند مجبور می‌شوند به خاطر زمانی که در زندان می‌گذرانند جریمه‌های بزرگ پرداخت کنند و به این ترتیب بعضی مواقع دچار سال‌ها قرض و زندان بیشتر بشوند، جایزه پولیتزر را کسب کند.

سرمقاله

برنت اسلیپلز از نیویورک تایمز به خاطر نوشته‌هایش درباره عدالت نژادی و فرهنگی در ایالات متحده برنده شود.

عکاسی اخبار

اعضای بخش عکاسی رویترز به خاطر عکاسی اخبار که در قالب مجموعه‌ای به نام «دنبال نخ مهاجران به آمریکا» منتشر شد برنده جایزه پولیتزر شدند.

عکاسی مطالب بلند

لورنزو توگنولی از واشنگتن پست هم به خاطر تعدادی از عکس‌های معروف خود در سال گذشته که در یمن گرفته شدند این جایزه را از آن خود کرد.

نقد

کارلوس لوزادا از واشنگتن پست برای نقدها و مقاله‌های ادبی خود جایزه پولیتزر را برد. هیأت پولیتزر گفت مقاله‌های او در بررسی گستره‌ای عظیم از کتاب‌ها درباره دولت و تجربه آمریکایی، احساسات گرم را با تحلیل‌های دقیق مخلوط کردند.

سرمقاله کارتونی

درین بل که به صورت آزاد کار می‌کند توانست به خاطر کارتون‌های سرمقاله‌ای زیبا و شجاعانه خود درباره جوامع محلی که حس می‌کنند دورافتاده هستند و کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند برنده شود. او در کارتون‌های خود دروغ‌ها، تزویرها و کلاهبرداری‌های موجود در تنش‌های سیاسی حول دولت ترامپ را به تصویر کشید.

نظر شما